Kalendergutt fikk sparken av Sarkozy

Radio France-sjef Jean-Paul Cluzel trodde han stilte opp for en god sak med tatovert overkropp og skinnmaske over hodet. Nå får «Mars-gutten» sparken av president Nicolas Sarkozy. Les saken som sto på trykk i DN Magasinet 4. april 2009. kalendergutt-040409-dn

DET GIKK IKKE HELT SOM Jean-Paul Cluzel (62), konsernsjefen i statskanalen Radio France, hadde tenkt. Med skinnmaske, tatovert overkropp og piercing i brystvortene lyser han fra en veldedighetskalender med bilder av tatoverte franskmenn. Med på bildet er Cluzels kjæreste, med lommen full av dollar, men de to modellene er ikke navngitt.
– Han ville gjerne gjøre noe for en god sak, men ville ikke fronte det med ansiktet. Derfor hadde både Cluzel og jeg håpet han ville forbli anonym, sier fotograf Vincent Malléa, som både har tatt bildet og laget kalenderen, til Dagens Næringsliv.
Men nei da, «Mars-gutten» Jean-Paul Cluzel ble outet på direkten i et underholdningsprogram på Canal Plus – knappe to måneder før han skulle få beskjed om åremålsstillingen ville bli fornyet.
– Malplassert, skal president Nicolas Sarkozy ha sagt da han så kalenderbildet, ifølge ukeavisen Le Canard Enchainé.
Likevel kom bildet beleilig for Sarkozy, som lenge har samlet argumenter for å bytte ut toppsjefen i Radio France. En ny lov gjør at presidenten nærmest egenrådig kan utnevne toppsjefene i statlig radio og tv. Men man skal ha gode grunner for å fjerne en leder som har sørget for å øke lyttertallene betraktelig for de statseide radiokanalene. Cluzel har også klart å få slutt på alle streikene som inntil for fem år siden red kanalen som et mareritt.

Beklager. – Jeg har gjort en feil og beklager dersom noen av de ansatte i Radio France har blitt støtt av dette bildet. Jeg stilte opp fordi noen venner spurte om jeg ville posere for å vise mangfoldet blant folk med tatoveringer. Jeg ble også fortalt at overskuddet skulle gå til kampen mot aids, sier Cluzel til avisen Le Figaro.
62-åringen sier han ikke var klar over at overskuddet gikk til den militante aidsorganisasjonen Act-Up, en organisasjon kjent for å bruke kontroversielle virkemidler for å få oppmerksomhet.
– Jeg ble forsikret om at hverken navn eller stilling skulle bli kjent. Det var Act-Up som besluttet å avsløre meg. Det som gjør mest vondt i denne saken, er likevel at det hevdes at jeg ville lage skandale for å synliggjøre homofile. Det er helt feil. Alle vet at jeg har gitt mange seriøse intervjuer om legningen min, sier Jean-Paul Cluzel, som ønsker å dempe støyen:
– Vi må huske at presidenten skattemessig har likestilt homofile og heterofile samboere, han lar en minister foreslå lov som anerkjenner homoforeldre og han er gift med Carla Bruni, som er sterkt engasjert kampen mot aids. Derfor har jeg har vanskelig for å tro at Nicolas Sarkozy skal ha brydd seg særlig om dette kalenderbildet.

Provoserende kåserier. Men ifølge Le Canard Enchainé skal man i presidentpalasset bruke kalenderopptredenen for det den er verdt. Nicolas Sarkozy er også misfornøyd med at radiosjefen ikke «har kontroll» over morgenkåseriene i France Inters nyhetssendinger, det franske svaret på P1. På direkten har den faste humoristen Stéphane Guillon raljert over sjefen for Det internasjonale pengefondet, Dominique Strauss-Kahn, og hans appetitt på kvinner, og han har hakket løs på sosialistlederen Martine Aubrys utseende – mens «ofrene» selv satt i studio.
– Det er injurierende, det er vulgært og det er stygt gjort, skal Sarkozy har sagt.
– Uforskammethet kan være en motvekt til det mange opplever som en dominans av de sterkeste i mediene. Dette har Radio France en lang tradisjon for, og jeg planlegger ikke å endre dette. Det betyr ikke at jeg er enig i alt som sies. Uforskammethet er alltid dristig, og det må ha relevans. Har den ikke det, blir den ikke morsom. Det er ikke tilfelle med morgenkåseriene i France Inter, sier Jean-Paul Cluzel.
Fredag 3. april ble det kjent at journalisten Jean-Luc Hees i den private kanalen Radio Classique blir ny toppsjef for Radio France 11. mai. Han kommer fra en kanal som eies av en av Nicolas Sarkozys bestevenner, Bernard Arnault – mangemilliardær og storeier i luksuskonsernet LVMH. Jean-Luc Hees har allerede møtt Sarkozy i presidentpalasset, men radiomannen vil ikke kommentere saken før han har truffet det franske medietilsynet CSA tirsdag. Det vil imidlertid fotograf Malléa:
– Det er utrolig at vi har en president som gjør seg selv så liten. Det gjør meg rasende.

Fagforeninger i ryggen. Avtroppende toppsjef, Jean-Paul Cluzel fikk beskjed om at han får sparken gjennom en telefon fra Elyséepalasset sist onsdag. Men han går av med en sterk støtte i ryggen. På ufransk vis står nemlig fagforeningene bak en toppsjef.

«Hva er mest uanstendig? Være aktivist for individuell frihet og demokrati ved å støtte en organisasjon i en god sak, eller annonsere 300.000 oppsigelser i 2009 (slik Sarkozy har gjort for offentlig sektor)? Forsvare allmennkringkasting og fri informasjon, eller på autoritært vis selv utnevne toppsjefer i radio og tv?» melder CGT, den største fagforeningen i Radio France.
Journalistforbundet SNJ legger til:
«Sarkozisme er å bli målt etter resultater. Etter den målestokken er Cluzel langtfra den verste sjefen Radio France har hatt. Regnskapet hans er stort sett positivt. Og når presidenten nå har fått legal rett til utnevne den han vil, er det unødvendig å trekke frem den type historier vi har hørt.»

Copyright: Erik Aasheim

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s