Bånn appétit

I gourmetlandet Frankrike har vanlig mat blitt en luksus for mange. Mat-salg på grensen til det uspiselig, er blitt milliard-forretning. Flere finner nye måter å bli mett på. Med risiko for helsen.
Les saken i DN.

DN 08.04.09

DN 08.04.09

Tekst: Erik Aasheim
– Hvis du er heldig kan du finne svært gode ting her. Men vi er mange som leter nå, sier Aline Mauri (23).
Designstudenten er liten og slank. Hun bor i forstaden Clichy, men et par ganger i uken sykler hun inn til et av de bugnende matmarkedene i Paris. Ikke for å kjøpe mat, men for å prøve å finne noen spiselige grønnsaker som ligger slengt rundt på asfalten etter at matbodene har pakket sammen. Da gjelder det åskynde seg før de kommunale renholdsbilene kommer med sine vannkanoner for å spyle rent. Eller før andre har stukket av gårde med de mest spiselige stykkene.
– Jeg har virkelig ikke mye penger nå. Hver uke må jeg regne på hva jeg har råd til å spise, sier Aline Mauri.

Kriminelt matsalg

Den eksostunge ringveien rundt Paris er blitt et sosialt vannskille i Paris. Innefor finner man luksusbutikkene: ost-, kaviar- og gåseleverspesialister rundt Madeleine-plassen. Under denne ringveien kunne France2s TV-seere nylig se hvordan gammel mat selges på gata rett ved Europas største loppe- og antikkmarked i Saint-Ouen. Der kunne man få kinesisk melkepulver av ukjent opprinnelse, yoghurt utgått på dato og rester av mat fra ulike hjelpeorganisasjoner. Det har skapt reaksjoner.
– Det er helt forferdelig å se noe slikt, kommenterte den tidligere presidentkandidat Ségolène Royal til radiostasjonen France Inter.
– Dette er utenfor vår kompetanse. Vi vet at matsalg av denne typen eksisterer mange steder, men det er en sak for politiet. Ofte handler det om komplekse undersøkelser som involverer ulovlig smugling, tyveri og noen ganger til og med ulovlig innvandring, sier Sylvie Garnier til Dagens Næringsliv.
Hun er en av inspektørene ved DGCCRF, tilsvarende det norske mattilsynet. Garnier advarer spesielt mot helserisikoen ved å spise kjøtt, fisk og ost som har gått ut på dato.
– Gammel kjeks er ikke så farlig, sier Sylvie Garnier.
I midten av mars arresterte politiet tre medlemmer fra landets største veldedige suppekjøkken, Les Restaurantes du Coeur. Politiet mistenker at de driver med en parallell handel med mat.
Når DN passerer loppemarked i Saint-Ouen, så holder politipatruljer fortauselgerne under streng kontroll.

Nytt prisvåpen

Sylvie Garnier sier at franske helsemyndigheter på sin side utfører stikkprøvekontroller blant et økende antall supermarkeder av en ny type: Franskmennene kaller det déstockage – lagersalg.
De nye butikkene ligner vanlige lavprisbutikker à la Lidl. Men de har gått et skritt lenger i jakten på billige produkter. Det handler ikke lenger bare om å spille på volum for å få presse prisene ned. Varenes ferskhet er den nye prisvåpenet.
– Disse kyllingbrystene spiser jeg i dag. I morgen er de for gamle. Men det er jo derfor jeg kommer hit og handler. For her er maten uslåelig billigere sammenlignet med et vanlig supermarked. Det selger varer som andre matvarebutikker ikke har rukket å selge, sier tobarnsfaren Frédéric Blandin. DN møter ham utenfor supermarkedet La Ferme Spahi i forstaden Argenteuil, noen kilometer utenfor Paris. En vakt har akkurat bedt fotografen forlatt området.
– Dette er privat område!, sier han
En plakat ved inngangen til supermarkedet forbyr kameraer. Ledelsen vil ikke at noen skal bilder av maten i hyllene. Men kundene ønskes derimot velkommen.

Rike på lav kjøpekraft

– De kommer langveisfra, sier ingeniøren Hichem Lahbibi. – Bare se på bilskiltene, sier han og peker på bilene som i Frankrike fortsatt viser fra hvilken kommune eierne kommer.
– Det er klart at alle varer ikke er like ferske. Men hva slags valg har vi? Det er vanskelige tider for alle, sier Hichem Lahbibi.
Etter mye medieoppmerksomhet de siste dagene har ledelsen ved La Ferme Spahi valgt å ikke svare på DNs henvendelse om et intervju. Men til avisa Le Parisien sier en av eierne:
– Vi etablerer oss i områder hvor kjøpekraften er svakest. Her er folk lett påvirkelige for våre tilbud. Vi har økt vår omsetning på grunn av den økonomiske krisen, sier Manuel Ferreira ved La Ferme Spahi.
Gammel mat er blitt milliardforretninger. Kjeden Noz har nå 160 butikker med 2200 ansatte over hele Frankrike. Omsetningen var i fjor på 1,9 milliarder norske kroner.
– Vi har hatt 15 prosent årlig økning i omsetningen de siste årene, sier grunnleggeren Remy Adrion til Le Parisien. Ideen er enkel, men lønnsom:
– De store produsentene vil unngå å lagre varer. Når det kommer nye versjoner av produkter, kjøper vi de gamle. Produkter som det har vært promo på kjøper vi også. De kan ikke lenger selges i vanlige butikker med den samme innpakningen, sier Remy Adrion.
I tillegg leter han etter de billigste lokalene i de billigste kvartalene.
– Det er sant at våre butikker ofte ser ut som lagerhaller. Men det viktigste er å kutte der man kutte for å få billigst mulige matvarer. Vi bruker heller ingen penger på markedsføring, sier han.

Bakerst er ferskest

Men også midt i Paris begynner nå butikker som utfordrer datostemplingen å dukke opp. I rue d´Aligre, ikke langt unna Bastilleplassen ligger det to lavprisbutikker, i samme gate som et av byens største daglige frukt- og grønnsaksmarkeder. Inne i de små, trange butikkene får man alt et kjøleskap kan drømme om, med vekt på melkeprodukter. Men holdbarhetsdatoen har akkurat gått ut på både egg og kjøttpålegg når DN sjekker hyllene. Har gjelder regelen: Ta det som står bakerst om du vil ha ferskest vare.
– Jeg handler ofte her og har aldri blitt syk, sier Fabien i midten av 30-årene, som ønsker å være anonym. Han er ikke bekymret for å spise gammel mat:
– Jeg tror leverandørene overdriver datostemplingene for å få nye varer fort inn i de ordinære matvarebutikkene. Ting varer mye lenger enn man tror, mener Fabien, med kurven full av ost til kveldens vennemiddag.
Datostempelet synes jo ikke på et fransk ostefat.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s