Frykter Star Trek-fansen

De vokste opp med «Star Wars», men har lagd en ny «Star Trek»-film. – Vi var ikke fans, innrømmer «kaptein Kirk» og «Spock» anno 2009. Les saken jeg hadde i Dagbladet.

Dagbladet 16.04.09

Dagbladet 16.04.09

– Hører dere hvor lett det er å blande? «Star Wars» og «Superman»-musikken er nesten identiske.
Zoé Saldana (30), som spiller Uhura i «Star Trek»-filmen som har norgespremiere 8. mai, kommer syngende inn til møtet med Dagbladet i Paris. Med hjelp fra regissør J.J. Abrams tar hun en liten «Star Wars»-duett. «Star Trek»-kjenningen sitter ikke like godt.
– Jeg har bare sett den nye filmen tre ganger, unnskylder Zoé Saldana seg, best kjent fra en rolle i den første «Pirates of the Caribbean».
– Min mor så «Star Trek» med spansk tale på kabel-tv i New York da jeg vokste opp. Jeg holdt meg til «Star Wars» på engelsk. Jeg var 17 år da jeg så en «Star Trek»-episode, men det gjorde ikke spesielt inntrykk, innrømmer hun.

Første gang
Men nå, over 40 år etter at Gene Roddenberry skapte tv-serien «Star Trek», er både menneskelige og umenneskelige helter og skurker i Føderasjonen tilbake. Seks tv-serier og ti kinofilmer er produsert, men det er første gang noen har jobbet med den opprinnelige historien som ble skrevet i 1966. Den handler om hva som formet Kaptein Kirk og kommandør Spock – halvt menneske og halvt vulkanier. Og om hvordan de møtte hverandre og begynte å jobbe sammen.
Det hele har en kjent «Star Trek»-innpakning, pluss en dose «Mission Impossible» og «Lost». Manusforfatterne er nemlig de samme.
– Jeg skjønner at del vil tenke litt «Lost» innimellom når de ser filmen, sier regissør J.J. Abrams (42) som også er skaperen av denne populære tv-serien.
Takket vært tv-seriene «Lost» og «Coverfield» er han i dag et av Hollywoods store navn. Men han var ingen «Star Trek»-fan som liten.
– Jeg har faktisk ennå ikke sett alle tv-episodene eller filmene, sier han. «Star Wars»-generasjon Heller ikke hovedrolleinnhavene Chris Pine, som spiller kaptein James Tiberius Kirk eller Zachary Quinto, som tolker Spock, har den fulle oversikten over livet på romskipet «Enterprise» og på de mange planetene som er en del av Føderasjonen.
– Jeg likte ikke tv-serien noe særlig, sier Zachary Quinto (31), selv kjent fra en annen populær tv-serie, «Heroes».
– Vi er «Star Wars»-generasjonen, legger filmverdenens nye kjekkas, Chris Pine (28), til. Han er for tida norgesaktuell i komedien «Vin i vrangstrupen» – Jeg tror heller ikke en ihuga «Star Trek»-fan vil like hvordan det første møte med kaptein Kirk er i filmen. Han drikker, legger voldsomt an på damer, er voldelig og selvdestruktiv. Det er ikke dette bildet man har av kaptein Kirk som i over 40 år har reddet verden fra undergang, sier Chris Pine til Dagbladet.

Mektige fans
De innrømmer det ikke. Men mellom linjene ligger det en frykt for fansen som er med i «Star Trek»-klubber over hele verden – også i Norge. For «Star Trek»-fans er ikke som andre fans. – De er lidenskapelige. Noen er ekstreme, fanatiske og dogmatiske. Men mange er bare deilig smågale. Og vi veit at de har makt i forhold til hvordan filmen mottas, sier regissør J.J. Abrams.
Så redde har de vært for at fansen skal slakte filmen, at «Trekkers» er blitt konsultert underveis i prosessen.
– En av manusforfatterne, Damon Lindelof, er også en av verdens største «Star Trek»-fans. Han har sørget for at universet er helt riktig, sier J.J. Abrams. Men han understreker likevel at denne filmen ikke er lagd for fansen.

Lei kyniske filmer
– Man trenger ikke forstå hva «Star Trek» er for å se filmen, sier han. Men regissøren sier han likevel har tatt med mange ting som bare fansen vil skjønne hvorfor er med.
– For dem er det helt naturlig at kaptein Kirk går til sengs med en grønn kvinne.
For oss andre kan det kanskje virke latterlig, men noe av dette sjarmerende, enkle fra «Star Trek»-universet har vi tatt vare på, sier J.J. Abrams, som har opsjon på lage nok en «Star Trek»-film.
– Men jeg har ikke bestemt meg, sier han. Og det kommer nok ikke minst an på mottakelsen verdens «Trekkers» gir J.J. Abrams inntreden i deres science fiction-verden.

© Erik Aasheim 2009

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

