Dansen rundt gullkalven (tv)

– Det nye danse- og musikkfenomenet Tecktonik har satt fart på Swinging Paris.
– I dansetrinnenes fotspor følger en godt planlagt forretningsplan.
– Det er første gang siden can-can at Frankrike gir verden noen nye dansesteg, sier gründeren Alexandre Barouzdin.
Se saken på jeg laget for NRK og les saken som sto i DN Lørdag. (Et gjensyn – siden det er vår og de samme ungdommene på ny er på vei ut i gatene for å vise seg frem….)


© Erik Aasheim: Reporter/foto/redigering

Her fra saken i Dagens Næringsliv:
– For å klare og danse må du være i kontakt med deg selv. Se her, paff, paff…
Natik – alias Jonathan Mallet – slår ut med armene som en kung fu-mester. Et steinkast unna Hallene, foran samtidsmuseet Pompidou står 20 år gamle Natik og et titalls av vennene hans i gruppa Fanateck og danser med iøyefallende bevegelser. På en godværsdag kan du se unge Tecktonik-danserne her i det sentrale

Fra DN Lørdag

Fra DN Lørdag

Paris, foran landemerker som Eiffeltårnet eller den moderne triumfbuen i finanskvartalet La Défense. Musikken strømmer ut fra høytalerne på mobiltelefonene – gjerne en i hver hånd. Det viktigste er å bli sett av flest mulig og bli møtt av beundrende blikk. Som av 26-årige Sandrine Guerre:
– Wow, så lekkert. Det er sååå fashion, sier pariseren.
Tecktonik har sin opprinnelse i tekno og ravekulturen, med hiphop og noen innslag av breakdance. Det kan se ut som tai-chi i høyt tempo. Strake armer først rett ut, så rett opp i været. Sammen med hender og albuer, beveger armene seg med åpenbar inspirasjon fra orientalske danser. Det går raskt, det er fysisk krevende og det ser imponerende ut.
– Dette er ikke et ungdomsopprør. Det er bra trening, det er gøy. Men det er helt upolitisk sier Natik.

Millionspredning på nettet
Det som begynte som en dans i Paris-forstedene, er nå også blitt musikk, frisyrer, klær – og et registrert varemerke. Plategiganter og klesprodusenter trekker i trådene og sloss om å få maks ut av den raskt voksende ungdomskulturen.
For danse-trinnene, musikken og looken har spredd seg med rekordfart takket være YouTube og det franske nettstedet DailyMotion. Unger helt ned til niårsalderen filmer seg selv dansende på gutterommet og legger det ut på nettet. En dansesekvens i en garasje, med en av de mest populære danserne Jey-jey «Wantek» er sett av over 8 millioner bare på YouTube.
– Takket være mobiltelefoner og internett har pionerene klart å få millioner av ungdom til å oppdage dansen på nettet før tv-kanalene fanget den opp. Dette er første gang man klarer å spre en ny trend på denne måten, sier skribent Olivier Nicklaus i kulturmagasinet Les Inrockuptibles.

 DN Lørdag

DN Lørdag

Uglamorøst forstadsdisko
Alt begynte på Metropolis. Det er navnet på et fullstendig uglamorøst, gigantisk diskotek i en temmelig nedslitt forstad sør for Paris, rett ved utkjørselen til flyplassen Orly. Hit til kommunen Rungis i Val-de-Marne kommer lange karavaner av biler med ungdom fra hele Parisregionen når det er den månedelige ”Tecktonik killler”-kvelden.
Den regntunge lørdagskvelden DN besøker Metropolis har rundt 6000 ungdommer betalt 17 euro (130 kroner) for å danse og ”battle” – måle styrke med hverandre.
– Når jeg hørte denne musikken så ville jeg bare danse, bevege meg. Dette er den nye diskoen, den nye hip-hopen, sier Hydro på 18 år. Som alle har han sitt kallenavn.
– Mitt ordentlige navn Adrien Tomazela er det flere som har, men ”Hydro” er jeg alene om – og ler godt når jeg forteller ham at han heter det samme som en kjent norsk industribedrift.
– Jeg valgte Hydro fordi denne dansen er som vann som flommer nedover, sier han filosofisk mens røyken svever innover dansegulvet. På nattklubben Metroplis er stemningen leken. Ingen virker beruset, høye eller speeda. Selv ikke klokka to om morgenen. Det mest sjokkerende er prisen for et glass cola – 12 euro (nesten 100 kroner). Det er nesten litt Summer of Love. En engstelig mammas drøm, helt enkelt. Under forutsetning av at hun ikke har et altfor restriktivt syn på seksuell identitet:

Tecktonikens Gudfar
-Tecktonik er en androgyn bevegelse. Folk er her for å kle seg opp og ha det gøy, ganske enkelt. Alt handler om å ha lyst til å feste sammen; svarte, hvite, arabere, homo, hetero… Tecktonik står for visse verdier. Dop er noe som tilhørte vår foreldregenerasjon. Det er off, sier, sier Alexandre Barouozdin.
Med store svarte solbriller glir han rundt i mørket mellom dj-plassen og VIP-avdelingen. Her er 31-åringen kveldens prins. Folk kommer fram og dunker ham i ryggen for å vise sine kompiser at de kjenner Alexandre Barouzdin. I Frankrike er han blitt Tecktonikens Gudfar.
Sammen med kompisen og danseren Cyril Blanc utvikler Alexandre Barouozdin nå varemerket Tecktonik. Det var de to som for sju år siden begynte å snurre med armene som to vindmøller på dansegulvet her på Metropolis.
– I begynnelsen så folk på oss som om vi var ufo´er, minnes han. Vennen Cyril Blanc har mange år bak seg innen jazz- og klassisk dans. Nå er han blitt forfremmet til kunstnerisk leder i Tecktonik-tempelet Metropolis. Selv Alexandre Barouzdins liv ble totalt forandret på grunn av dansen og musikken. Takket være Tecktonik har han sluttet som aksjemegler i den amerikanske banken Merryl Lynch. I stedet for equities sjonglerer han nå med rettigheter for elektromusikk, fester og t-skjorter.

Ambisiøs forretningsplan
Alexandres forretningsplan er allerede spikret. Som tidligere ansatt hos Merryl Lynch vet han hvor han finner penger og ekspertise.
Det franske mediehuset TF1 tar nå av seg Tecktoniks globale lisenskontroll. TF1 som jobber med tv, film, nett og har en nyopprettet avdeling for ungdomskultur, omsatte i fjor for 22,3 milliarder kroner. TF1 er også Frankrikes desidert største tv-kanal, med Europas mest sette nyhetssending. Der har det selvfølgelig vært fyldige reportasjer om det nye ungdomsfenomenet.
– Få franske merker har et internasjonalt potensial. Men Tecktonik er unntaket, sier Hubert Taieb, visegeneraldirektør for TF1-Entreprises. Både navnet og Tecktonik-symbolet, som er en ørn med en liten rød stjerne er nå registrert som varemerker hos franske myndigheter.
Hubert Taieb tror ørnen har en lysende framtid: Moter, kosmetikk, mobiltjenester og skoleutstyr.
– Vi vil også gjerne utvikle et videospill for Wii, sier han.
På musikkfronten er det EMI som står bak Tecktonik-entreprenørene. I juni slippes den femte samle-CD´en. De to første ble solgt i 150.000 eksemplarer.
– Skandinaviske dj´er har allerede begynt å spille musikken på klubbene. Denne uka slapp vi den første Tecktonik-cd´en, sier Tord Karlsson, internasjonal promotion-manager i EMI Sweden.
På forsommeren vil Tecktonik-musikken lanseres for fullt på det norske klubbmarkedet. – Noen av musikkens frontfigurer som franske Yelle, har vi allerede utgitt på remix-cd´er, sier promo manager i EMI Norge, Simen Eidsvag.
Men dansetrinnene må man finne ut av selv.
– Klubbfolket har nok full kontroll. De følger med på nettet. Men jeg tviler nok litt på om dette blir det ”nye lambadaen” – noe alle kommer til å danse, sier Tord Karlsson.

Hvite middelklassebarn
– Frankrikes rockere kommer i dag fra besteborgerlige familier.
Hip-hopere kommer fra dårlige stilte områder i forstedene.
Men ungdommen som danser Tecktonik kommer fra noe midt i mellom: Hvite middelklassefamilier i villaområdene i de nære forstedene, sier trendjournalisten Olivier Nicklaus.
Slik klassetenkning bryr ikke gründeren og eksmegleren Alexandre Barouzdin seg om. Han høres ut som en Napoleon på felttog når han beskriver hvordan Tecktonik er i ferd med å spres over hele kloden.
– Vi skal nå sende noen av våre beste dansere på turné til Japan og Kina. Der er de sinnsykt entusiastiske! Vi har også en fyr som tar hånd om Russland, Sibir og Ukraina. Vi har Sør-Amerika på gang…, forteller han ubeskjedent. Til våren kommer den første DVD´en i en serie om Tecktonik versus jumpdance, hiphop og andre danseformer.
– Alt handler om respekt og å lære av hverandre, sier Alexandre og prøver virke som en troverdig idealist. Men tankene hans går fort tilbake til den udokumenterte forretningsplanen. Ved hjelp av tungvekterne EMI og TF1 skal den utvikles like raskt som selve dansebevegelsene. Innen september skal Tecktonik-butikker åpnes i ”Miami, Berlin, Tokyo, Paris og Casablanca”, forteller Alexandre, mens han teller på fingrene.
I Paris finnes det allerede en egen effekt-butikk i Rue des Archives i trendy le Marais. Men den har Alexandre og vennene hans nå brudt med fordi eieren ikke fulgte spillereglene og begynte å lage egne produkter. Men i den – som i de nye planlagte butikkene skal man få tak i alt som trengs for å bli en hardcore tecktoniker: Klær, musikk og tilbehør som smykker, svettebånd… Og egen frisørsalong.

Punk og glam-homo
– Dette er så mye mer enn dans. Dette er også en stil. Tecktonik-miljøet domineres av gelétunge hanekammer – litt à la åttitallspunken, med tettsittende klær i en glam-homo stil, sier Olivier Nicklaus i magasinet Les Inrockuptibles.
På diskoteket Metropolis jobber tre frisører denne lørdagsnatta for å perfeksjonere gelétoppene og å barbere mønstre i det kortklipte sidehåret.
Sju-åtte fotografer går rundt på dansegulvene og knipser helt gratis poserende ungdom. Som en del av strategien for å spre fenomenet, legges bildene umiddelbart ut på forskjellige nettsteder.
Tecktonik-sjefen Alexandre hevder han også ligger i forhandlinger med hotellkjeden Accor om spesielle clubbinghotell. I år tok han med noen av de beste danserne til den årlige Fitness-messen i Paris. I enkelte treningsstudioer à la «Friskis og Svettis» tilbys det allerede Tecktonik-kurs. Fitness-markedet kan bli en pengemaskin.
Også kjente merkevarer som Schwarzkopf og L´Oréal prøver nå begge å bli en del av Tecktonik-bevegelsen. Her er det potensial til å selge mye gelé. Reebok har sponset dansevideoer og i følge avisa Le Monde jobbes det nå med å utvikle egne Tecktonik-baskets i sko-laboratoriene.
– Vi avventer utviklingen. Tecktonik er ennå ikke stort nok internasjonalt, sier Patricia Menant, direktør for internasjonal avdeling i Reebok France til Le Monde.

Tectonik-burger på vei

– Jeg har hørt rykter om at en hamburgerkjede vil lage en ”tecktonik-burger”. Den kommer jeg aldri til å kjøpe, sier Natik, som leder dansegjengen som kaller seg Fanateck. De går for å være noen av de beste danserne i Paris. Og i følge dem selv har gruppen nå 3000 medlemmer i alle de store byene i Frankrike, i tillegg til egne grupper Belgia, Sveits og Brasil. Men økonomistudenten Natik begynner å få nok av industriens klamme hender.
– Vi vil bare danse og ha det gøy, sier Natik. Men forteller samtidig stolt at deres dansegruppe er i forhandlinger med EMIs rival, Universal Music.
For det er ikke bare peace and love i denne ungdomsbevegelsen. Universal planlegger nå å utgi en DVD kalt ”Génération Mondotek”. Der er stjernen Jey Jey en av hoveddanserne. Men Tecktonik-gründerne mener Universal gir inntrykk av å være en underavdeling av varemerkeregistrerte Tecktonik. Derfor vil de nå gå til søksmål mot konkurrenten for å få stoppet denne DVD-utgivelsen.
Ingen diskotek har heller tillatelse til å organisere klubbkvelder der de benytter navnet ”Tecktonik” uten Alexandres tillatelse. Får man ja, er man forpliktet til bruke ”offisielt godkjente” dj´er.
Denne kommersielle krigen provoserer:
– Folkene bak merket Tecktonik og klubben Metropolis er foretningsfolk i 30-årene. De prøver å få enerett på en elektrobølge som oppsto på flere parisiske nattklubber samtidig, ikke bare hos dem, sier DJ´en Fozzie Bear. Han står bak Dancegeneration – som er den første bloggen dedikert dette dansefenomenet. Den ble startet allerede i 2006.

Babyklær for Tecktonik-foreldre
Men eksmegleren fortsetter med sine risikofylte investeringer. Nå hevder Alexandre Barouzdin han snart er klar til å lansere en ny kleskolleksjon sammen med en designer. De skal lage Tecktonik-klær for babyer.
– Det blir litt som Baby-Dior, men for foreldre som kjenner seg unge og har glimt i øyne. Det blir babyklær med dødningskaller og slikt, sier Alexandre Barouzdin.
– Alt handler om å ”bevare og befeste verdier”, forklarer han.
For ”Tecktonikens Gudfar” bedyrer at det overhodet ikke handler om penger.

**

Med i TV-reportasjen:
-YoToy og HYDRO og Jonathan Natik Mallet, dansere i gruppen Fanateck
-Olivier Nicklaus, Trendjournalist i Les Inrockuptibles

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s