Rom-ikonenes tilbakekomst

Originalbesetningen på U.S.S. Enterprise

Originalbesetningen på U.S.S. Enterprise

Slik ser kaptein Kirk, Spock og Uhura anno 2009 på sine historiske roller. Jeg traff dem alle for Dagbladet i Paris.

Zachary Quinto om Spock
– Jeg tilbrakte mye tid sammen med den originale Spock, sier Zachary Quinto (31).
Leonard Nimoy er den eneste fra 1966-besetningen på romskipet «Enterprise» som er med i denne nye «Star Trek»-filmen med Norgespremiere i dag.
– Jeg fikk masse hjelp av ham. Leonard Nimoy har en enorm historie med denne rollefiguren. Han har tenkt alle tanker om Spock. Vi diskuterte derfor mye Spocks psykologi om var nødvendig for at jeg skulle klare å spille ham som ung, sier Zachary Quinto. Han elsker denne kontrastfulle rollen.
– Det er alltid konflikt mellom hodet og følelsene til Spock. Samtidig klarer han å holde sinnsroen, uansett hva som skjer rundt ham, mener Spock anno 2009.

Spock og Kirk anno 2009

Spock og Kirk anno 2009

– Aldri mer Spock, sa Leonard Nimoy etter den siste «Star Trek»-filmen han var med i 1991. Men det lykkes altså regissøren J.J, Abrams å overtale 78-årigen til å komme tilbake for å spille den vulkaneske førstestyrmannen Spock som gammel mann.
– Betingelsen var at han skulle godkjenne den som skulle spille den yngre utgaven, avslører Zachary Quinto, småstolt over å ha blitt valgt ut til rollen. Det var en lang jakt før man til slutt fant 31-åringen, best kjent fra tv-serien «Heroes».
– Vi var usikre på om vi overhodet ville klare å finne rett person med tanke hvor sterkt Leonard Nimoy er knyttet til denne rollen, sier J.J. Abrams

Zoé Saldana om Uhura
– En pionerolle i Hollywood, sier Zoé Saldana (30) om Nyota Uhura.
Den opprinnelige Uhura, Nichelle Nicholas, var den første afro-amerikanske kvinne som hadde en større rolle i tv-serie. Og enda mer sjokkerende på 60-tallet: Hun var den første sorte kvinne på amerikansk tv som kysset en hvit mann. Det var i en episode hvor tankekontroll ble brukt som unnskyldning til å bryte tabuet.
– Hun var ikke bare afro-amerikaner, men hun var også den eneste kvinne i en kommandosentral full av menn. Hun hadde i tillegg en høy grad, sier Zoé Saldana.
Nichelle Nicholas, som i dag er 76 år og fremdeles aktiv skuespiller, skal selv tidlig ha vært fristet til å forlate serien. Men hun skal ha blitt overtalt av Martin Luther King Jr til å fortsette på grunn av den viktige funksjonen han mente hun hadde som afro-amerikansk rollemodell.
– Jeg ble livredd da jeg hørte at Nichelle skulle komme på settet. Jeg ble invitert til en lunsj med henne, men turte ikke møte opp. Jeg fryktet hun ikke ville akseptere meg. Men jeg traff henne senere. Da satt vi og pratet i tre timer. En fantastisk modig og stolt dame. Det var dette møtet jeg trengte for å klare og tolke rollen rett, sier 30-åringen.
Et kyss mellom to raser er selvfølgelig også med i Star Trek anno 2009. Men denne gang er det ikke kapten Kirk som får æren.

Chris Pine om kaptein Kirk
– Det var en overstrømmende følelse, sier Chris Pine (28).
Han snakker om å tre inn i skoene til William Shatner og hele rekken av Star Trek filmer og tv-historie.
– Men vi var alle enige om en ting; Det ville være feiltakelse å kopiere ham, sier Chris Pine til Dagbladet
Det var den i dag 78 år gamle kanadiske skuespilleren William Shatner som skapte ikonet James Tiberius Kirk. Han var kapteinen på romskipet «Enterprise» i tv-seriene som ble spilt inn mellom 1966-69 og i sju av Star Trek-filmene. William Shatner har også skrevet flere bøker om livet med kaptein Kirk.
Chris Pine ser heller ikke på Kaptein Kirk som en superhelt:
– Jeg tror ikke en ihuga Star Trek-fan vil like hvordan det første møte med kaptein Kirk er i filmen. Han drikker, legger voldsomt an på damer, er voldelig og selvdestruktiv. Det er ikke dette bildet man har av kaptein Kirk som i over 40 år har reddet verden fra undergang, sier Chris Pine.
Et øyeblikk fra filminnspillingen glemmer han aldri:
– Det var da jeg satt meg ned kapteinsstolen for første gang. Da fikk jeg gåsehud.
© Erik Aasheim

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

