Saftig moms-kaos

Alle skulle vinne på tidenes franske momskutt. Men foie gras og crème bruléen er like dyr som før. Størstedelen av 23 milliarder momskroner har gått rett i lomma på restauranteierne. Les saken jeg skrev for DN Lørdag:

Fra DN Magasinet 050909

Fra DN Magasinet 050909

-Nå leter jeg alltid etter restauranter som har satt ned prisene.
Det må man som student, sier Morgan Carcaraduc. Sammen med tre studievenner har hun funnet en og annen gladnyhet på menyen til restaurant 2me art i Paris.

Men høyskolestudentene innser at det ikke helt har blitt slik de med en slunken lommebok hadde håpet på 1. juli.

Gammelt valgflesk. For da ble momsen på mat, mineralvann og kaffe satt ned med 14,1 prosent i Frankrike. Men det var en lang vei frem dit. Tidligere president Jacques Chirac gikk i 1995 til valg på lavere moms på kafeer og restauranter. Om han kunne få med Europakommisjonen på dette, la han til. Hvert EU-land kan i prinsippet gjøre som det vil i momsspørsmål, så lenge dette ikke endrer konkurransevilkårene mellom landene. Likevel forble Chiracs valgløfte kun et valgløfte.

– Vi har færre kunder og dyrere råvarepriser. En momsreduksjon er helt avgjørende, sier Jacky Moutier ved restauranten Caffe Quinlan«s midt i turistområdet Le Marais.

Jubelen var derfor stor da Chiracs etterfølger Nicolas Sarkozy i vår bestemte at han skulle innfri forgjengernes momsplan: «La TVA» på kafeer og restauranter skulle ned fra 19,6 till 5,5 prosent.

I vår var EU-kommisjonens president Manuel Barosso medgjørlig.

Han behøver Frankrikes støtte om han skal bli gjenvalgt nå i høst. Han konstaterte raskt at ingen konkurrenshindre sto i veien for billigere mat og kaffe i Frankrike.

– Jeg tror ikke dette gir noen fortrinn til franske restauranteiere i forhold til de belgiske, sa Barosso til tv-kanalen TV5 Monde.

Et budsjettjafs.
23 milliarder kroner koster momsreformen i Frankrike i tapte skatteinntekter. Men dette skulle ifølge Finansdepartementet ikke bare gi billigere mat, men også skape 40.000 nye jobber. Myndighetene har ikke krevd at alle priser skal settes ned, for ideen er at restaurantene skal bruke noe av gevinsten til nyansettelser og til å pusse opp lokalene.

– Kanskje får de råd til å ansette en kokk eller en servitør til. Det vil være den viktigste gevinsten, sier Phillipe Blin til DN. Sammen med to kolleger inntar han høstens første jobblunsj på stamstedet Bistro Aromatik. Der er servitørene de samme som før ferien:

– Momsen gjør ikke noe forskjell for meg. Jeg velger ikke restaurant ut fra det kriteriet, sier han.

Og man skal lete lenge for å finne momskuttene i Paris. Restauranten Ratatouille er et unntak: Prisene er satt ned ti prosent, reklamerer restauranten med store skilt utenfor.

– Det er viktig å vise at vi ikke putter pengene rett i egen lomme. Det setter kundene pris på, sier eieren Sarah Bertrand til DN.
Sneglefart i menyen. Over hele Frankrike ser man nå store stor skilt om at prisen er satt ned. Og de som har satt ned en rett med noen centimes, viser det tydelig med «før og nå»-priser i menyene.

– Kun markedsføring. Ofte har de bare satt ned prisen på en eller to retter, sier restauranteier Jacky Moutier om sine kolleger. Han hevder at han har redusert prisene på hele sin meny. Men reklamere for det, gjør han ikke. Men i Moutiers tilfelle er det umulig for en gjest å sjekke ut dette selv. Hans menyer er som på så mange bistroer håndskrevet på en tavle. Og hvordan de så ut før 1. juli er det ingen som vet.

For en uke siden kom den første statistikken fra statens priskontrollører i Finansdepartementet. Både regjeringen og en stor del av det franske folket kjenner seg som lurte turister.

For om restaurantene hadde brukt hele momsreduksjonen på å senke priser på snegler, kaffe og omeletter, skulle en gjennomsnittlig regning ha blitt 11 prosent billigere. For momsen på vin og sprit er den samme. Men prisene har isteden gått opp et par tiendedelers prosent, sammenlignet med juli måned ifjor.

Vil ha svarteliste. – Frys reformen inntil restauranteierne skjerper seg, krever parlamentsmedlemmet Eric Ciotti fra regjeringspartiet UMP. Overfor nyhetsbyrådet afp går han nesten så langt som å kreve pengene tilbake.

Handelsminister Hervé Novelli oppfordrer landets restaurantguider å navngi alle restauranter som ikke har redusert prisene. Guide Michelin og andre guidebøker har svart med å vise en kald skulder til regjeringen.

– Kontroll av moms er ikke vår oppgave. Vår guidebok er opptatt av det kulinariske. Vi har hverken tid eller penger til å sjekker priser på denne måten, sier direktør Bertrand Clavires i guideforlaget Gault-Millau til Le Parisien. Men forlaget jobber likevel med å lage en nettside der de lister opp restauranter som har satt ned prisene.

Michelin-restauranter har uansett ikke noe å frykte: I verdens viktigste matbibel er det kun kvalitetens på kjøkkenet som avgjør om man mister eller vinner en stjerne. Ikke prisene.

Stemmefiske i gourmetland. I Paris har likevel halvparten av 65 stjernerestauranter som er kontrollert, satt ned prisene på noen utvalgte produkter. 33 av dem har signert det regjeringen kaller «fremtidskontrakt» der prisene på minst sju produkter skal settes ned.

– Det er for tidlig å konkludere, sier Didier Chenet, leder av arbeidsgiverforeningen for restauranteiere, Synhorcat.

– Fremtidskontraktene går over tre år. Det gjelder også den delen som dreier seg om nyansettelser og modernisering. Så mye kan endre seg, sier han til avisen Le Monde.

På en pressekonferanse onsdag understreket handelsministeren at mellom 5000 og 6000 nye jobbkontrakter vil bli underskrevet denne høsten som følge av momsreformen som han hevder er en kjempesuksess.

– Vi har kontrollert 12.000 restauranter. 40 prosent av dem har redusert prisene på minst syv produkter, sa Herv Novelli på pressekonferansen uten å presisere hva slags produkter som var satt ned og hvor mye.

For matmoms dreier seg også om stemmefiske. For etter at president Nicolas Sarkozy hadde drevet igjennom denne reformen, sendte regjeringspartiet UMP ut et brev til alle landets restauranteiere med budskapet: Se hva vi har gjort for dere!

I samme konvolutt lå det en søknadsblankett for medlemskap i partiet.

© Erik Aasheim

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Saftig moms-kaos

  1. Alex Fouillet

    Super ! Bravo, Erik !

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s