Dreper seg foran sjefen

Siste nytt: Nytt selvmord i dag den 29.09: Voksende krav om at toppsjefen i France Telecom går av.

Fra DN 170909

Fra DN 170909

France Telecom rystes av en selvmordsbølge. Ansatte dreper seg på jobben foran kolleger og sjefer. Saken har ført til krisemøter i regjeringen. Konsernsjefen innrømmer et ledelsesproblem. Se saken jeg skrev for DN 17. september:

– Vi sto i vinduet og skrek og ropte: Ikke ta på henne! Francis Le Bras har fortsatt gråten i halsen når han snakker med Dagens Næringsliv. Han forteller om hva som skjedde med Nathalie, hans 32 år gamle kollega i France Telecom. Fredag var de på jobb i fakturasenteret utenfor Paris. – Det var forferdelig! Hun hoppet ut av vinduet med føttene først, rett mot vårt vindu inne i bakgården. Hun var ved bevissthet i 30 minutter før hun døde, sier han.

23 selvmord
Kvinnen var den syvende ansatte i telekomselskapet som har tatt livet sitt de siste to månedene. Den 23. på halvannet år. Franskmennene kalle det hyperstress – arbeidstagere som ikke orker mer og tar livet sitt. Minutter før kvinnen hoppet fra vinduet, hadde hun vært i avdelingsmøte. Hun var blitt fortalt at hun skulle få en ny sjef. – Hun hadde sagt til sine sjefer at hun absolutt ikke kunne jobbe med denne personen. De hadde jobbet sammen før. Men de ville ikke høre på henne, sier Francis Le Bras. Da møtet var over, gikk hun rett inn på sitt kontor og hoppet ut av vinduet. Noen dager tidligere, sørvest i Frankrike, fikk en ingeniør i 50-årene en annen beskjed. Etter flere års arbeid med kompliserte telefonsentraler skulle han nå settes til å montere telefonkontakter i folks hjem. Mannen reiste seg fra bordet og stakk en kniv inn i magen, foran sjokkerte ledere og kolleger. Han overlevde.

Jobben får skylden
– Et selvmord er alltid en kompleks og personlig historie. Men jeg har lest flere avskjedsbrev fra ansatte i France Telecom som har tatt livet sitt. Brevene anklager sjefene direkte, sier journalisten Ivan Du Roy. Om to uker kommer han ut med boken «Orange Stress». Den handler om ledelsesmetodene hos France Telecom og deres mobil- og nettselskap Orange. – De har et kulturelt problem. Ingeniørene har vært flinke til å bygge opp det franske telefonnettet, men de er ikke nødvendigvis gode ledere i en moderne bedrift. Fagforeningene har på sin side bare fokusert på kampen mot nedskjæringer. De er ikke vant til å forhandle om helseproblemer, sier Ivan Du Roy. Tirsdag ble toppsjefen i France Telecom Didier Lombard kalt inn til krisemøte med arbeidsministeren. Den franske stat eier 26,7 prosent av telekomgiganten.
– Vi må sette en stopper for denne moten med å begå selvmord som sjokkerer oss alle, sa konsernsjefen kledd i en svart dress og svart slips. Stemmen var uvanlig nervøs. Ordene falt feil ut. Igår måtte han beklage bruken av ordet «mote» etter at den politiske venstresiden hadde krevd hans avgang. Overfor avisen Libration igår forklarte han at France Telecom har vært gjennom belastende forandring når det gjelder konkurransesituasjon, teknologi og regelverk. Didier Lombard medgir også at det tidligere statlige selskapet har et ledelsesproblem: – Mange av vår ledere har bakgrunn fra administrasjonen. Alle har ikke fått tilstrekkelig ledertrening når det gjelder å ha personalansvar i dagens France Telecom, sa konsernsjefen til radiostasjonen RTL igår morges.

Fryser tvangsflyttinger

Etter møtet med arbeidsminister Xavier Darcos lovet konsernsjefen å fryse alle planer om tvangsflytting av ansatte til slutten av oktober. Det ble gitt løfter om psykologisk hjelp til alle som trenger det. Didier Lombard lovet også å ansette ti prosent flere leger, i tillegg til å styrke personalavdelingen med hundretalls stillinger. France Telecom fikk også indirekte kritikk for ikke å ha signert arbeidslivsavtalen «Stress på jobben» fordi ledelsen ikke har klart å bli enig med arbeidstagerorganisasjonene. – Vi må lage en ny sosial kontrakt med de ansatte, innrømmet Lombard. – Problemet er at de må lære å snakke med sine ansatte. Jeg har ikke hatt noen interessant oppgave på tre år. Mine ledere håper at jeg vil slutte frivillig – etter 26 år i selskapet. Noen ganger har jeg gått med mørke tanker, men min familie forteller at de trenger meg, sier Francis Le Bras.

Historier i France Telecom
14 . september 2009, Metz: Kvinne (53) får vite ut at hun må skifte jobb. Kolleger finner henne på gulvet i Orange-butikken der hun jobbet. Hun hadde tatt en overdose beroligende. Overlever.

11. september 2009: Paris: Stephanie (32) får vite at hun får en ny sjef. En person hun hater. Kaster seg ut fra fjerde etasje. Dør.

9. september, 2009, Troyes: Yonnel Dervini (50) blir degradert under et arbeidsmøte. Reiser seg opp og stikker en kniv i magen. Overlever. – De sa at jeg var ubrukelig. Jeg angrer ikke på det jeg gjorde, forklarte mannen til AFP mandag.

13. august 2009. Marseille. Michel (51) tar livet sitt hjemme. Sendte et brev der han pekte på arbeidsgiver som ansvarlig.

17. mars 2009. Teknikeren Hervé (48) låser seg inne kontoret klokken seks om morgenen. Prøver å bryte opp vinduslåsen, men blir hindret av kolleger. Ledelsen forsøker å glatte over hendelsen. Overlever.

6. januar 2009, Bretgane: Guy (45) sender en epost til sine overordnede og kolleger: «End of Me». Takket være firmabilens gps finne brannvesenet ham i bilen, et titalls mil fra jobben. Ingeniøren var i koma etter en overdose beroligende medikamenter. Overlever.

2. juli 2008, Bercenay-en-Othe: Ingeniøren Jean-Michel (54) vil bli degradert til å jobbe i et callcenter. Snakker med sin tillitsvalgt på telefonen hvor han forteller hvor ille behandlet han føler seg. Kaster seg foran T-banen før han legger på. Dør.

Renault: Ingen epost på kvelden
France Telecom problemer ligner de problemer som Renault hadde i fjor.
Da ble bilprodusentens teknologisenter utenfor Paris rystet av en selvmordbølge. Der var det en medarbeider som hoppet fra en gangbro inne i kontorbygningen rett etter et møte med sjefen. En annen druknet i bassenget foran personalrestauranten. Renault ble tvunget å se på lederstilen sin. Blant anet fikk sjefer forbud mot sende e-post til ansatte etter arbeidstid. Ingen fikk lov til å jobbe etter kl 20. Alle ledere skulle ha nærmere kontakt med folkene i sin gruppe.
– Det finnes ingen vitenskapelige metoder. Vi er sannsynligvis pionerer i dette arbeidet, fortalte direktør for sosiale spørsmål, Sophie Perrier til DN i fjor.
– Lær av Renault, sa arbeidsministeren Xavier Darcos under et krisemøte med konsernsjefen i France Telecom tirsdag.

Se tema-sak om når jobben tar liv

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s