Sirkus identitet

Fra DN Lørdag 060110

Frankrike diskuterer hva det vil si å være fransk, men 
muslimer føler seg brennmerket av debatten. Se saken fra DN Magasinet:

HER MÅ VI HA ET vip-kort for å komme inn. Det er helt latterlig, sier forstadspolitikeren Almamy Kanouté.

«Magic Mirror» står det over inngangsdøren til det kommunale festlokalet i Paris-forstaden Aubervilliers. Døren åpner seg ikke når Kanouté og hans tre venner i den politiske organisasjonen Emergence ber om å komme inn for å formidle sine synspunkter på hva det vil si å være fransk.

– De hadde ikke meldt seg på innen fristen, sier Gregory Barrau, «dørvakt» og talsmann for fylkesmannen i St. Denis, som arrangerer møtet sammen med borgermesteren i Aubervilliers.

Det hjelper ikke at Almamy Kanouté jobber med problemungdom i forstedene og lever tett på virkeligheten som diskuteres.

– De vil ikke høre andre meninger enn sine egne, sukker Almamy Kanouté.

Debatt i kulden. Kommunens Salle des Fêtes – festlokale – ligner et sirkusstelt med speil på alle vegger, men manesjen er nesten tom. Rundt 60 mennesker er kommet til debattmøtet om nasjonal identitet – den intellektuelle kongstanken så langt i president Nicolas Sarkozys regime. Målet er «å styrke den franske republikkens verdier».

Folkemøtet i Aubervilliers er ett av 350 slike møter over hele Frankrike i disse dager. Denne Paris-forstaden fikk verdens søkelys rettet mot seg i 2003 da de to muslimske søstrene Alma og Lila Lévy ble kastet ut av skolen fordi de nektet å ta av seg skautet, noe som startet debatten som endte med et lovforbud mot skaut i franske offentlige skoler.

– Denne kommunen har en interessant historie. Den lever med immigrasjonskonfliktene hver dag, så her skaper den regjeringsstartede debatten om hva det vil si å være fransk, bare gnisninger, sier Dawari Horsfall i Emergence i samme øyeblikk som døren til sirkuslokalet smeller opp:

– Kan dere være stille, vær så snill?

Døren blir lukket bak oss slik at de ubudne gjestene ikke skal forstyrre paneldebatten med assisterende fylkesmann, noen ordførere, en kjent historiker, en fiolinist, en OL-deltager i boksing og noen suksessfulle lokale forretningsmenn med innvandrerbakgrunn.

– Jeg har ikke behov for at eliten skal fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg, kle meg, hva jeg skal spise og hva jeg skal få lov til å si. Vi har lover og regler i dette landet. Dem skal vi følge, men denne identitetsdebatten er blitt helt meningsløs, sier Horsfall mens frostrøyken fråder ut av ham i vinterkulden.

– Det er jo helt paradoksalt. Det er her ute diskusjonen er interessant, sier Kanouté.

Burka og minareter. Tanken om frihet, likhet og brorskap sitter dypt i det franske folket, så da identitetskampanjen ble lansert i november, ble den støttet av seks av ti franskmenn, ifølge en meningsmåling utført av meningsmålingsinstituttet CSA for avisen Le Parisien. I dag mener like mange at Nicolas Sarkozy startet debatten av strategiske grunner. Presidentens popularitet er dalende, og målet er å slå luften ut av Front National før vårens regionalvalg ved å overta høyreekstremistenes merkesaker.

De siste ukene har Sarkozy snakket om flagget, nasjonalsangen, krigsmonumenter og hva han føler når hæren marsjerer ned Champs-Élysées nasjonaldagen. Likevel er det burkaer og minareter og Frankrikes mellom fem og seks millioner muslimer som har stått i sentrum for debatten. Mange føler seg brennmerket.

– Denne debatten inkluderer ikke, den ekskluderer, sier Daniel Cohn-Bendit fra det europeiske miljøpartiet De Grønne til radiostasjonen France Info.

Partiet er det samme som norsk-franske Eva Joly tilhører, og i likhet med over 40.000 andre, har begge signert en underskriftskampanje startet av venstresidens avis Libération og SOS Rasisme med tittelen: «Her president, stans denne debatten!»

Lavalen. Eric Besson, minister for innvandring, integrering og nasjonal identitet, er identitetskampanjens frontfigur. Kun 22 prosent av franskmennene mener debatten har vært konstruktiv, følge en meningsmåling denne uken i France Info.  Mandag skal hele regjeringen på seminar for å drøfte hva de kan bruke debatten til. Men Besson sier kampanjen skal fortsette ut året. Sammenholdt med en rekke tøffe utvisninger av afghanere og andre papirløse innvandrere, har dette gjort ham til en upopulær mann.

Det var også Besson som besluttet å rydde den såkalte jungelen i havnebyen Calais, der flere tusen flyktninger lå gjemt i skogene i håp om å komme seg over til England. Besson satte inn bulldosere og jevnet jungelen med jorden, mens gråtende barn ble båret ut av fransk opprørspoliti.

«Eric Besson – Frankrikes mest forfatte mann,» het det på magasinet Mariannes førsteside forrige uke. Han er også blitt kalt presidentenes støvelslikker, judas og – verst av alt – en laval, det franske motstykket til quisling. Pierre Laval ledet det franske Vichy-regimet under Andre verdenskrig.

Marie-Antoinettes hund. – Jeg har sagt det tydelig til Eric Besson. Denne debatten har kommet helt feil ut, sier Yazed Sabeg til Dagens Næringsliv.

Han er commissaire à l’égalité des chances – kommissær for like muligheter – i den franske regjeringen, men likevel i opposisjon til sitt eget kollegium:

– Frankrikes grunnleggende verdier blir satt på prøve, sier han.

Yazed Sabeg er investor, muslim, født i det da franskokkuperte Algerie og gift med en dansk kvinne. Selskapet hans, som utvikler høyteknologisk kommunikasjonsutstyr, omsatte ifjor for over seks milliarder norske kroner.

Sabegs regjeringskontorer ligger i bypalasset der dronning Marie Antoinettes siste hund, Coco, ligger gravlagt under en hvit sten i hagen.

– Vi holder altså til på noe veldig fransk og historisk, spøker en av Sabegs algeriskfødte rådgivere.

Oppdraget deres er klart: få likhet i Frankrike.

– Hvordan oppnår man reell likhet? Hvordan skaper man et samfunn der alle står på lik linje? Det er den virkelige debatten om fransk identitet. Dessverre blir temaene burka, islam og identitet blandet sammen. Det er svært alvorlig, sier Sabeg.

Erkefransk husokkupasjon. «Ingen kommentar,» står det på et banner som henger ned fra tredje etasje i noe av det mest erkefranske som finnes: et hôtel particulier – et parisisk bypalass. Men i dette huset på historiske Place des Vosges bor det ikke lenger noen aristokratisk familie. I to måneder har organisasjonen Jeudi Noir okkupert bygningen. 1600 kvadratmeter har stått tomme i snart 50 år. Denne uken må organisasjonen ut. Det bestemte en dommer etter at eieren, en 87 år gammel dame, gikk til sak. Men okkupantene blir til politiet kaster dem ut.

– Vi er studenter og husløse fra mange land, sa Laurent Dubouchet (38), leder for Jeudi Noir, til DN før utkastelsesordren kom.

For ham dreier nasjonal identitet seg om noe ganske basalt: å ha et sted å bo. For husokkupantene er ikke Paris lenger en by for kunstnere og artister, men for internasjonale forretningsmenn og andre med tykk lommebok. Dubouchet provoseres av debatten som pågår.

– Jeg skammer meg over landet mitt. Politikere vil definere en nasjonal identitet for etterpå å kunne si «du er én av oss, du er ikke én av oss». Det er fascistiske metoder. Det er en ekte skandale.

Mannen med styrkedråpene. På taket av en åpen turistbuss finner DN mannen som oppfant styrkedråpene.

– Ser man i telefonkatalogen, er det ikke mange galliske navn igjen, sier Asterix-tegneren Albert Uderzo til DN.

Vi er på busstur med 83-åringen i Paris, der kjente scener fra erkefranske Asterix’ liv er bygd opp på en rekke steder. Uderzo var også invitert til nasjonalforsamlingen for å snakke om Asterix. Der fortalte innvandringsminister Eric Besson at galleren er en viktig del av den franske identiteten:

– Det provoserte ikke meg at politikerne bruker Asterix på denne måten. Jeg tar det som ære. Endelig er en tegneseriefigur anerkjent.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s