Stjerner i sikte

FRA D2 april 2010

Han er stjerne på tv. Nå vil han ha en stjerne på kjøkkenet. Cyril Lignac har planen klar. Les saken fra D2 om det franske svaret på Jamie Oliver her:

– Du vil svette. Du vil dø. Du vil bli kvalt av en løk. Familien Chabrol fra en Paris-forstad stirrer inn i kamera og prøver å psyke ut Frankrikes mest kjente medie-kokk, Cyril Lignac.

Det går ikke spesielt innpå ham, virker det sånn. 32-åringen Cyril sitter i sminkestolen i rommet ved siden av og pugger setninger til dagens innspilling av hans nye tv-serie: MIAM – nam-nam på norsk.  Der skal en helt ordinær familie utfordre Cyril til kjøkkenkamp på den franske rikskanalen M6 i beste sendetid lørdag kveld. Amatør-kokker mot proff-kokken. Manus og regi: Produksjonsselskapet Kitchen Factory. Eid av Cyril Lignac selv. Medie-kokken overlater ikke kontrollen til noen andre enn ham selv.

– La oss ta alt i et one-take. Vi har to programmer å lage i dag, har vi ikke?

Energien har nådd øverste skala allerede før kameraene er i posisjon. Speeda er bare forbokstaven.

– Hva spiser du egentlig til frokost?

– Jeg spiser løøøøve, knurrer han.

Det må man kanskje for bli konge i sitt eget hurtigvoksende kokkerike: To gourmetrestauranter, et titalls tv-serier der han selv spiller hovedrollen eller er dommer, et eget mat-magasin seks ganger pr år med et opplag på 60.000 og på knappe fire år har han gitt ut 50 store og små kokebøker. De fire viktigste har solgt i 1, 5 millioner eksemplarer.

– Jeg er ingen diva. Jeg gjøre bare jobben min. Og jeg er en fyr som jobber her dag. Min eneste interesse er mat, sier han.

Det har gått unna siden hans første jobb som vernepliktig kokk i en offisersmesse for ti år siden.

Ikke som kokker flest

I dag er han generalen på settet i sin egen tv-serie. Og han skal ut i kamp mot familien Chabrol. I et produksjonslokale rett ved Bastilleplassen i Paris er to kjøkken bygd opp mot hverandre.  Cyril har på seg sin karakteristiske sorte kokkeskjorte.

– Jeg er ikke som de andre, svarer han på spørsmålet om hvorfor den ikke er hvit som koker flest.

Alle er på du-form med hverandre. Cyril er bare Cyril. Det er familien Chabrol som har valgt hvilken rett som skal lages. En pissaladiére  – en liten pizza-lignende sak med ansjos, oliven og løk som hovedingredienser. Familien og Cyril lager hver sin versjon . Og en jury på tre ”helt vanlige mennesker” skal smake og gi sin dom. Risikoen er stor.

– Jeg vet jeg kan tape. Men dette er mitt domene.  For denne retten er jeg vokst opp med, i Sør-Frankrike der jeg kommer fra, sier han selvsikkert, med sin karakteristiske sørfranske aksent. Og understreker at det ikke er han som har plukket ut juryen. – Den er helt, helt uavhengig, presiserer han.

– Vi skal vinne. Det vi ikke har av erfaring tar vi igjen i familiekjærlighet, sier lagleder Isabelle på familielaget.

– Han har gjort kjøkkenet tilgjengelig. I Frankrike har vi mange matprogram på tv, men alle fokuserer på gastronomi. Cyril lager familiemiddager, han oppleves som nær folk. Det er mange kokker som ikke tør lage en helt vanlig gryterett på tv. Men det gjør Cyril. Han moderniserer maten, sier Matthieu Jean –Toscany, produsenten som står bak alle TV-seriene med Cyril. Han eier også Kitchen Factory sammen med tv-kokken.

Lært opp av mesterkokker

Tross alle tv-seriene, jubler ingen når Cyril rett før opptakstart får vite at et magasin har kåret ham til franskmennenes favoritt-kokk på tv. Han liker ikke imaget ”tv-kokk”.  Presserådgiveren og Cyrils høyre hånd Laurence Mentil foretrekker en annen meningsmåling:

– På listen over gourmetkokker som franskmenn kan navnene på, så kommer Cyril på en fjerdeplass etter  Alain Ducasse, Paul Bocuse og Marc Veyra, sier Mentil.

Hun er opptatt av at vi ikke må glemme at Cyril har en klassisk kokke-utdannelse. Han har vært innom kjøkkenet til flere Michelin-restauranter. Hans store forbilder er  tvillingbrødrene Jacques og Laurent Pourcel med tre stjerner i Michelin-restauranten. Cyril har jobbet både på brødrene restaurant i Montpellier, Le Jardin des Sens og La Maison Blanche i Paris.  Han har også jobbet for Ducasse.

– Det er detaljene som skiller en kokk fra en mesterkokk, sier Cyril.

Det er like før lunsjtid på restauranten hans Le Quinzième.  Et titalls kokker står for innspurten på kjøkkenet. Cyril har nesen sin et annet sted. I alle fall for et lite øyeblikk

– Sett endive-bladet litt på skrå. Sånn ja. Trøffelskiven er litt for tykk. Skjær en tynnere. Og kamera litt mer ned, peker Cyril.  Det tas nye bilder til restaurantens nettsted.

– Jeg bytter ut bildene  to ganger i året. Dette er utrolige viktige bilder. Alle sjekker nettet  før de velger restaurant, sier kokken.

Le Quinzième er resultatet av hans første tv-eventyr. Fem episoder lange Oui Chef! ble  i 2004 fulgt av fire millioner franskmenn. Der fikk Cyril det umulige oppdraget: På fire måneder skal du lære opp ti ungdommer uten kjøkkenerfaring, og så starte en egen restaurant med disse unge,  nyopplærte kokkene på kjøkkenet.  Det ble en suksess.

Hat-side på Facebook

Like etter åpningen av Le Quinzième spilte han inn to nye tv-serier for å opprettholde populariteten: ”Vive La cantine” – der han gikk inn i skoler for å bedre lunsjmaten. Så kom ”Chef contre-attaque” der han lærer opp alt fra ordinære fabrikk-arbeider til late ektemenn til å bli mesterkokker i løpet av tre uker.

Synes du det minner om britiske Jamie Oliver? Det mener mange Cyril-kritikere også. På Facebook er det en egen side ”Vi som hater Cyril” og der beskyldes han for å ha kopiert Jamie Oliver fra A til Å.

– Jo da, flere av Cyrils tv-serier er basert på Jamie Olivers programkonsept, sier produsenten.

– Og på grunn av det skylder jeg ham mye, sier Cyril. Men er likevel lei av å bli sammenliknet med den populære briten. – For å si det enkelt: Vår måte å lage mat på er veldig forskjellig.  Jeg har jobbet med noen av Frankrikes beste kokker. Jeg er på mitt kjøkken nesten hver dag. Finner du Jamie Oliver på et restaurant -kjøkken hver dag? Nei.

Og på samme måte som sin britiske motpart har Cyril også teft for det som er trés branché – trendy. Like etter at  parisergaten Paul Bert med mange restauranter ble kåret til årets gourmetgate av et viktig fransk matmagasin, le Fooding, var Cyril på plass med sin andre restaurant:

– Det er helt tilfeldig at jeg kom hit, sier Cyril og viser oss sin lille arkitektoniske interiørperle i belle époque-stil. Le Chardenoux har eksistert med samme navn siden 1908. I dag er lokalet på listen over historiske monumenter. En klassisk bistro med kun 40 plasser, slipte speil på alle vegger, dekorative ornamenter i taket og en bar laget av 14 fargerike marmorsorter.

– Jeg lette etter en bistro der jeg kunne lage helt andre retter enn Le Quinzième. Da jeg så dette stedet var jeg ikke i tvil. Jeg bare måtte ha det, sier Cyril. Og han fikk det. Som det meste han peker på.

Jakten på en stjerne

– Synes du ikke jeg fortjener det, spør Cyril etter at D2 er blitt lunsjforført med ravioli i kraft fra Bresse-kylling toppet med parmesan, gnocchi i baskisk saus med skive hvit trøffel på toppen,  en havabbor i hummersaus med kokte artisjokker, pyntet med artisjokk-chips og en sjokoladeoverdose til dessert.

Da er det selvfølgelig lett å svare ja. – Klart du fortjener en stjerne i Michelin-guiden, Cyril!

– Jeg følte at de var der en kveld. Ingen andre vil komme på å stille den type spørsmål de stilte, sier Cyril. Han snakker om det han er sikker på måtte være to inspektører fra Michelin.  Han får nesten stjerne i øyene når han snakker. Han drømmer ikke om annet. Han bare vil ha en stjerne.

Men Cyril så at han trengte hjelp. For et år siden hanket han inn nummer to på Hotel Bristol, som i fjor fikk sin tredje stjerne i Michelin-guiden. – Stjerneinnhenteren er meg, ler Nicolas Decherchi. Han har ansvar for at alle skal bli perfekt på Cyrils kjøkken.

– Vi snakker om detaljer, hvordan det ser ut på asjetten, korrigering av noen smaker. Cyril har ideer, men ikke tid til å få gjennomført dem siden han har så mye ved siden av. Så det er min jobb.  Få satt ting ut i livet, sier Nicolas Decherchi. Også alle glass og porselen er byttet ut slik at det skal passe mer en fremtidig Michelin-restaurant.

Løk-ovedose

Cyril legger ikke skjul på at han mener han fortjener en stjerne. Det mener også Chantal Boru og Elisbateh Carnet. Der er første gang de spiser på Le Quinzième.

– Dette var spennende. Overraskende. Nye smaker og kombinasjoner, sier de to eldre venninnene som i årevis har gitt hverandre restaurantbesøk i bursdagsgaver.

Cyril liker å få skryt. På ufransk vis går han fra bord til bord og hilser på og spøker med gjestene.

– Dette er helt trygt å spise. Jeg prøvesmakt alt, sier han til to madamene på vindusbordet.

De kom hit fordi de hadde sett Cyril på tv. Det sammen gjør mange andre. De som ikke har penger til en meny fra 45 til 160 euro står på utsiden og titter inn. Kjøkkenet er som et akvarium. En stor glassvegg både ut mot gata og inn mot spisesalen.

På et stort bord i midten sitter sjefer fra Cyrils tv-kanal M6 i møte med den amerikanske produsenten for suksesserien ”Top Chef”. Det pågår forhandlinger om få Cyril over til USA som dommer i programmet.

– Jeg håper han vil. Amerika vil elske han. He is so cute, sier tv-produsenten i NBC selskapet  Bravo TV. Hun vil være anonym. Dette møtet er egentlig hemmelig.

– Han fornyer fransk kokkekunst. Han har et enormt talent. Han er ”le star” i kanalen vår, sier Florence Duhayot fra M6.

Men det ble likevel en overdose løk denne gang. Tilbake på tv-kjøkkenet til Miam-serien har juryen kommet for å bedømme pissaladiére til Cyril og familien Chabrol.

– Pas du tout. Overhodet ikke samme smak. Uff da, her var det en stein i oliven også. Det smaker jo bare løk. Deigen er jo en pai.

Juryen er enstemmig. Forstadsfamilien bryter i jubel. Cyril gremmer seg.

– Det er første gang jeg taper, sier han.

Men det var før dommen til Michelin kom i mars.

Kjendiskokkens kommentar er knapp:

– Jeg lager mat for å glede mine klienter. Stjernen kommer med tiden, er alt Cyril Lignac vil si om dette nederlaget.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

