Spionfabrikken Renault

Fra DN Magasinet 190311

Deep throat, etterretningsagenter og hemmelige konti i Sveits. Kina var skurken og Renaults toppsjef hadde mange bevis på storstilt industri-spionasje. Han ble lurt trill rundt. Se fra DN Magasinet her:

– Renault-affæren viser hvor amatørmessige mange forholder seg til industrispionasje. Faren er helt reell, men industriledere blir helt paralyserte når ordet spionasje dukker opp, sier Peer de Jong. Han er tidligere etterretningsoffiser i hæren og er i dag professor ved skolen EGI, som har spesialisert seg på økonomisk krigføring.

Kina utpekes som skurken
Det er blitt en spektakulær skandale.  I et anonymt brev blir tre ledere i Renault utpekt for å ha solgt informasjon om Renaults framtidige elektriske biler som den franske bilgiganten har brukt 4 milliarder euro på å utvikle.
– Jeg har faktiske bevis på at vi har vært utsatt for industrispionasje, sa Renaults konsernsjef Carlos Ghosn direkte på tv-kanalen TF1 den 22. Januar.

Tegninger av en ny el-bil på Renault-fabrikken. Foto: Nikolai Jakobsen

Statsministeren og presidenten blir informert. Staten eier nesten 15 prosent av Renault. Regjeringen sier landet er offer for økonomisk krigføring. Nicolas Sarkozy beordrer det franske byrået for kontraspionasje DCRI til å starte etterforskning for å finne ut om Kina står bak. De diplomatiske forbindelsene mellom Frankrike og Kina settes på en prøve.

Franske media kaller etterforskningen for en “utrolig thriller, John Le Carré verdig.  De tre “spionene” får sparken, blir navngitt og havner å alle førstesider.
Nyhetsmagasinet Le Point skriver at de tre Renault-ansatte skal ha solgt informasjon om utviklingen av batteriene for Renaults el-biler som etter planen skal settes i produksjon innen de neste 18 månedene. Le Point hevder at informasjonen skal være verdt mange millioner euro. De hevdes at selskapet som skal ha kjøpt informasjonen kunne ta patent på batteri-teknologien da Renault ennå ikke hadde gjort dette siden den ikke var ferdigstilt.
– Dette er et klassisk tilfelle av spionasje. Og dette er noe Kina mestrer, sa en kilde i etterretningstjenesten DCRI til Le Point.

Sciences fiction-historie
Men internt i Renault var det mange som følte at dette ikke kunne stemme.
– Det virket mer som Sciences Fiction, sier en i Renault –ledelsen til DN. Han  må være anonym fordi han frykter for jobben. Han kjenner godt en av de tre som ble beskyldt for å være spioner.
– Mange av oss i Renault var veldig kritiske til hvordan ledelsen gikk ut i massemedia. Men samtidig var det rykter om sterke bevis mot de tre. Hemmelige bankkonti i Sveits og lignende. Men vi mener ledelsen burde ha ventet på politietterforskningen, sier han.

Etterforskningen konsentrer seg om to hemmelige konti i Liechtenstein og Sveits. All informasjonen baserer seg på opplysninger fra den tidligere militære etterretningsoffiseren Dominique Gevrey som jobber med sikkerhetsspørsmål i Renault. Det var han som hadde mottatt det anonyme brevet som navngir de tre ansatte. Det var han som var mellommann for å betale brevskriveren for informasjonen.

310.000 euro betalte Renault for opplysningene. Neste avdrag skulle være på 390.000 euro. Dominique Gevrey har hele tiden nektet å oppgi navnet på sin ”kilde”. Men ledelsen i Renault trodde på Dominique Gevrey og ga ham blankosjekker for å få ut mest mulig informasjon om saken.

– Selvfølgelig kunne dette ha skjedd. Det skjer hele tiden at ingeniører selger informasjon til Kina. Men vi er dårlig forberedte, på tross av at Kina har en uttalt og offensiv strategi i disse sakene, sier professoren i økonomisk krigføring, Peer de Jong.

DN treffer tidligere obersten og Asiakjenneren i skolens stramme, grå lokaler bare et steinkast unna Triumfbuen og hans tidligere arbeidsplass Élyseépalasset. Der jobbet han som rådgiver i industrispionasje for presidentene Francois Mitterrand og Jacques Chirac.

– Chirac tok disse spørsmålene meget alvorlig, sier Peer de Jong til DN.

Sikkerhetsagent arrestert
Forrige fredag ble den tidligere militære etterretningsagenten Dominique Gevrey stoppet på flyplassen Charles de Gaulle i Paris. Han var på vei til Guinea i Sør-Amerika, men ikke oppdrag for sin arbeidsgiver Renault. Det antydes at han var på vei til å rømme landet. Samtidig blir hans kollega Marc Tixador pågrepet, en tidligere politimann i det franske økokrim. Sist lørdag ble også Renaults sikkerhetssjef Rémi Pagnie varetektsfengslet. Han er en nær medarbeider av Renaults konsernsjef Carlos Ghosn. De kjenner hverandre fra Rémi Pagnies tid i Tokyo som agent for de franske hemmelige utenlandske tjenestene, DGSE. For brasiliansk-libanesiske Carlos Ghosn har også kontor i Japan som konsernsjef for Nissan. Renault eier 44,3 prosent av Nissan.

I dag sitter Dominique Gevrey fremdeles i varetekt. Den franske kontraspionasjen mener det er han som hovedmannen i skandalen. Pengene han har fått av Renault til å betale sin trolige fiktive informant er sporløst borte. Han er nå siktet for gjeng-organisert svindel.
Denne uken henla  statsadvokaten i Paris, Jean-Claude Marin Renaults anmeldelse om industri-spionasj.
– I verste fall er Renault selv blitt utsatt fore svindel, sa han på en pressekonferanse mandag. Noen timer senere la konsernsjef Carlos Ghosn la seg flat direkte på landets største tv-kanal TF1.

– Vi har tatt feil på alle punkter. Personlig og i Renault navn ber jeg de tre ansatte og deres familier om unnskyldning, sa Carlos Ghosn.

Krever toppsjefens avgang
På Renaults Teknologisenter i Guyancourt utenfor Paris murres det om at toppsjefen bør gå av.
– Han må betale prisen ved å ta konsekvensen av det som har skjedd – kanskje ved å trekke seg, sier Patrick Monange til radiokanalen France Inter. Han er generalsekretær i fagforeningen FO-Renault. Men han kaller likevel konsernsjefen for av en de mest respekterte og mektige menn innen verdens bilindustri. Sentralt i fagorganisasjonen vil de ikke gå så langt:
– Problemet løses ikke ved at konsernsjefen går. Han har bedt om unnskyldning, det er en godt start, sier FOs nasjonale sekretær for bilindustrien, Michel Mainguy.
Han mener dette viser at Renault er blitt som en maskin, der man ikke lenger har tid til å snakke med mennesker.
– Vi krever nå tiltak som kan hindre en slik skandale som kun var basert et anonymt brev, sier Michel Mainguy til DN.
Ingen av de andre lokale fagforeningene har krevd toppsjefens avgang så langt. Men spesialisten på økonomisk krigføring mener derimot saken er så alvorlig at han mener Carlos Ghosn må trekke seg:

– Renault-sjefen er like ansvarlig som hans sikkerhetssjefer som  var beredt til å ødelegge livene til tre ansatte. Hvordan kan Carlos Ghosn se sine ingeniører i øyene etter dette. En virkelig leder ofrer ikke sine ansatte. Renault kommer til å få et reelt lojalitetsproblem som i sin tur blir et sikkerhetsproblem, sier Peer de Jong .

Han mener det viser hvor stort problem Renault har med sin egen bedriftskultur.
– Dette er et selskap som i årevis har slitt med at ansatte har begått selvmord på jobben. Stemningen der er helt forferdelig. Alle mistenker alle. Selskapet har mistet kontrollen og derfor kommer slike saker opp. I et normalt og sunt selskap ville ledelsen først sjekket opplysningene og så dobbeltsjekket alt en gang til, sier eksperten på industrispionasje.
DNs kilde i ledelsen til Renault ser det slik:
-Det er helt utrolig hvordan en sikkerhetsansvarlig kunne plante så mange fantasifulle og falske anklagelser hos en ledelse av et multinasjonalt selskap. Det er tre liv som er ødelagt. Tre dyktige medarbeidere, sier han.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s