DSK: Fire musketerer uten våpen

Fra DN 240511

De kalles de fire musketerer. Men nå er Dominique Strauss-Kahns kommunikasjonsrådgivere under harde angrep. Tomme for ammunisjon: En av rådgiverne innrømmer at de ikke lenger har noen mediestrategi.Les saken jeg skrev for Dagens Næringsliv her:

– Bak DSK har det vært en manipulerende mediekampanje, styrt av kommunikasjonsrådgiverne i Euro RSCG, skriver det franske nettstedet Polemia.
En rekke franske medier retter et kritisk søkelys mot folkene bak Dominique Strauss-Kahn, som i Frankrike gjerne bare omtales som DSK.
Den tidligere IMF-sjefen har i over ti år omgitt seg med de samme fire kommunikasjonsrådgiverne, Gilles Finchelstein, Anne Hommel, Ramzi Khiroun og Stphane Fouks. De er tilknyttet verdens femte største markeds- og kommunikasjonsbyrå, Euro RSCG. De kalles «de fire musketerer» og jobber stort sett fulltid for Strauss-Kahn. De har klart å forutse alt – bortsett fra det som angivelig skal ha skjedd i suite 2806 på Hotel Sofitel i New York.

«Super-DSK»
Han har rykte på seg for å klare å selge en farge-tv til en blind. Slik ble sjefen for Euro RSCG, Stphane Fouks, karakterisert av franske medier på 90-tallet. Kommunikasjonsbyrået eies av Vincent Bollor, som forøvrig er en av president Nicolas Sarkozys nærmeste venner. Byrået har ikke bare jobbet med å skape et bilde av en «Super-DSK» hjemme i Frankrike, men er også ansvarlig for IMFs kommunikasjon i Europa og Afrika. Byrået styrer kommunikasjonen for 14 av de 40 største børsnoterte selskapene (CAC40) i Frankrike.
Anne Hommel spiller den mest sentrale rollen i «firerbanden», eller «Le Firm», som franske medier også kaller gruppen med kommunikasjonsrådgivere. Siden Strauss-Kahn ble sjef for IMF, er det hun som har bestemt hvilke journalister som skal være med ham på reiser og hvem skal få være med på uformelle møter. I Paris er hun tett på alt som skrives og planlegges utgitt om Strauss-Kahn. «Brannslukning» og krisehåndtering er en viktig del av jobben.

Kvinner et ikke-tema
Det fikk «Cassandre» føle på kroppen ifjor. Den anonyme forfatteren av boken «Hemmelighetene til en mulig presidentkandidat» gjorde et forsøk på å vise at Strauss-Kahn ikke har noe i presidentpalasset å gjøre når han omgir seg med slike kommunikasjonsrådgivere. I boken skriver forfatteren i detalj om hvordan hans rådgivere jobber. Boken beskriver også Strauss-Kahns forhold til kvinner.

Anne Hommel hadde imidlertid fått tak i manus før boken kom ut. Ifølge flere franske medier skal hun ha ringt rundt til alle de franske ukentlige nyhetsmagasinet for å få vite hvem som publiserte hva. Hun startet samtidig en kampanje for å diskreditere forfatteren. Hun hevdet «Cassandre» aldri hadde jobbet i Strauss-Kahns innerste krets. Hun sa hun visste hvem som skjuler seg bak pseudonymet, og navnga forfatteren overfor enkelte redaktører. Og hun sendte redaksjonene en liste over alle bokens faktafeil. Slik lyktes Hommel å så tvil om bokens troverdighet, samtidig som budskapet til alle redaktørene var klart: Strauss-Kahns forhold til kvinner er et ikke-tema.

Truet avisredaksjoner
I franske medier verserer nå en rekke kritiske artikler om hvordan Euro RSCG har klart å gjøre Strauss-Kahn til landets mest populære politiker – tross en serie skandaler. Da det i 2008 ble avslørt at Strauss-Kahn hadde hatt et forhold til sin medarbeider i IMF, den ungarske økonomen Piroska Nagy, var det også Euro RSCG som sto for krisehåndteringen. Ifølge avisen Le Monde fikk kommunikasjonsrådgiverne gjennom sine gode kontakter innpass i en rekke redaksjoner for på forhånd å kartlegge hvordan de ulike mediene planla å dekke saken. Åpent la de truselen på bordet: «De som jobber mot oss, jobber uten oss» – ikke en avtale, ikke et intervju og ingen informasjon.

Ansvaret for å minimalisere skadene av det seksuelle sidespranget ble forvaltet av Ramzy Khiroun. Han jobber frilans for byrået Euro RSCG og fulltid som rådgiver for Arnaud Lagardre. Mediebaronen Lagardre eier også ukemagasinet Paris Match. Det var Paris Match som trykket bilder av en romantisk gjenforening mellom Strauss-Kahn og kona Anne Sinclair etter at hun hadde blogget om at hun tilgir sin mann for dette forholdet som varte en natt, og at de «elsker hverandre slik de gjorde da de møttes».
Brussel-korrespondenten i venstresidens avis Libration, Jean Quatremer, er også blitt utsatt fra hardt press av Khiroun. Da Quatremer i 2007 spådde at den nyansatte IMF-sjefen ville få problemer med sin seksuelle livsstil, fikk han umiddelbart en telefon fra Strauss-Kahns pr-rådgiver. Han ba journalisten trekke blogginnlegget. Det nektet journalisten å gjøre.
– Det er en scene man ikke kan forestille seg i utviklet demokrati, sa Quatremer til Dagens Næringsliv lørdag.
Khiroun vant likevel mediekampen: Ingen avis siterte journalistens blogginnlegg, heller ikke hans eget arbeidssted Libration. Den siste uken har imidlertid det fire år gamle blogginnlegget stått på trykk verden over.

«Ingen mediestrategi»
Strauss-Kahns «vakthunder» tilrettela også arbeidet for journalister og politikere da han ble pågrepet av politiet i New York for en drøy uke siden. I franske medier brukte alle hans nærmeste støttespillere varianter av den samme setningen, signert Euro RSCG: «Denne historien ligner ikke ham».
Men ifølge nyhetsnettstedet Mediapart har ikke Euro RSCG flere våpen igjen i skuffen når rettssaken mot Strauss-Kahn starter 7. juni.
– Det finnes ingen mediestrategi. Det hjelper ikke å spille franske medier opp mot det amerikanske juridiske systemet, sier en rådgiver tett på Strauss-Kahns pr-kampanje anonymt til Mediapart.
Euro RSCG har ikke besvart DNs henvendelser.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s