Libya: Kampen om oljen

Fra DN 260811. Foto: Ola Torkelsson

-Dette er Libyas hjerte. Oljen er blodet i landets årer, sier kjemikeren Mohamed Ali Husein som viser oss rundt på landets eneste oljeraffineri.
Som første avis åpnet opprørene portene for Dagens Næringsliv til Libyas viktigste oljeanlegg. Forrige uke mistet Muammar Gaddafi kontrollen over raffineriet.

– Striden varte i fire dager. Først med tyngre våpen og med NATO-hjelp fram til raffineriets porter. Deretter tok vi over anlegget ved hjelp av håndvåpen. Flere døde i kampene, forteller Elhaj Salem Endasha, tidligere oberst i Gaddafis hær. Nå likner han mer på en uniformert beninstasjonsforhandler med skjegg og solbriller av merket Oakley. Den avhoppede Gaddafi-obersten overvåker nå hvordan noen opprørssoldater tanker opp sine militær-kjøretøy i en sterk bensinluktende hete inne på anleggsområdet.
– Vi trenger bensin for å komme oss inn i Tripoli for å delta i de siste kampene, sier Mahmoud Al-Mehdi. Han bodd over et år i Oslo men dro tilbake til Libya for å delta i kampen mot Gaddafi-regimet for et halvt år siden. Han jobbet som ingeniør i et selskap på Storo i Oslo, som han har glemt navnet på.
– Hodet mitt er fullt av helt andre ting nå sier, han ved bensinpumpene ved raffineriet.

Kuttet olje-røret

18. august inntok opprørene oljeraffineriet i Zawiya.. For to måneder siden klarte Gaddafis motstander å stenge tilførelsen av råolje som kom i rør fra ørkenen i Libya fram til raffineriet i Zawiya, 55 kilometer fra Tripoli. De andre anleggene i landet er oljeterminaler som fører ut råolje til utenlandske kjøpere. Terminalene i Ras Lanuf og Es Sider sentralt i landet, samt Melitah i vest er sterkt ødelagt av krigshandlingene.
Libya produserte rundt 1,6 millioner fat olje om dagen før borgerkrigen brøt ut for et halvt år siden. Det tilsvarte 2 prosent av verdens oljeproduksjon. Under krigen ble det produsert rundt 50.000 fat.
Etter at tilførelsen av råolje ble kuttet har det blitt levert drivstoff både fra Tunisia og Algerie. Begge landene fryktet represalier fra Gaddafi om de lot ham fullstendig i stikken. Men i følge The Economist kuttet Tunisia alle bånd med Gaddafi etter at Qatar lovet å bygge opp landets turistindustri med nettopp dette kravet som en del av gavepakken. Fram til de siste dagene er det Algerie som har vært regimets viktigste drivstoff-leverandør.
Det hindret ikke opprørsstyrkene å legge beslag på et uventet krigsbytte inne på raffineriet i Zawiya: fire millioner liter bensin. For dem endret det hele krigføringen.

Avhengig av smugler-bensin

– Tidligere var vi tvunget til å benytte oss av drivstoff fra Tunisia. Vi måtte smugle det inn sørfra og kjøre det gjennom hele landet fram til fronten , sier Mohamed Saad Taiera. Han fyller opp tanken til en pickup i metallic med en påmontert luftvernskanon på lasteplanet.
Å få tilgang til bensin var avgjørende for opprørerne. Gaddafi på sin side stengte tilgangen til bensin for at sivilbefolkningen ikke skulle klare å rømme fra sine hjem. Langs hovedveien fram mot Zawiyas raffineri er det ikke mange husfasader som er intakte i dag. De fleste er fulle av kulehull eller ødelagte av granater. En bygning som en gang var en festsal for bryllup er i dag helt bortsprengt.
– Gaddafi brukte bygningen som ammunisjonslager og for å skyte GRAD-granater mot befolkningen, sier vår guide Muhamed. I dag ser festsalen ut som en stor, brent, betongklump.
Inne på det gigantiske industriområdet ved Middelhavet er derimot ingen ting ødelagt. I dag voktes landets gullgruve som en festning av opprørerne.

Gratis bensin til alle

– Vi tok området bit for bit med våre Kalashnikovs, sier oberst Elhaj Salem Endasha.
I dag er området på flere hektar nesten tomt for ansatte. Når vi drar rundt ser vi høyst et ti-talls ansatte som jobber på anlegget. Sjefingeniøren Melad Mohamed er en av dem. Han sjekker trykket i et av rørene bed hjelp av saltvann som kommer inn fra Middelhavet. Det glitrende turkisblå havet ligger bare femti meter unna.
– Vi må få opp trykket opp i disse rørene. Om en eller maks to uker håper vi alt skal fungere igjen, sier Melad Mohamed og holder en walkietalkie i hånden. Han og alle andre kolleger som jobber på anlegget får nå gratis bensin etter at opprørene tok over.
Det skal også hele befolkningen rundt Zawiya få så fort stasjonene fylles opp med bensin.

Kilometerlang kø

I går var det nesten en kilometer lang bilkø til byenes enste åpne bensinstasjon. Mange måtte dytte sine biler som ikke har hatt en dråpe bensin i tanken på lenge.
– Vi lar hver bil tanke 33 liter. Prisene ligger på samme nivå som før krigen, sier Mustafa Ali Elbeshti, ansvarlig for bensinstasjonen. Det betyr rundt fem norske kroner for ti liter bensin. Fram til nå har smuglerbensin fra Tunisia kostet nesten 30 ganger mer. Når ny bensin fra raffineriet blir levert om noen dager, vil den være gratis, lover bensinforhandleren.
Allerede i ved soloppgang startet folk å stå i kø. De forteller at de siste månedene har det vært en ukes bensinkø. Stemningen ved bensinstasjonen er kaotisk. Bevæpnede opprørere fra hele landet som er på vei inn til Tripoli for å delta i de siste kampene, småkrangler med familiebiler om å få komme først i køen. Syke fikk førsteprioritet.
– Sønnen vår er leversyk. Han må kjøer til Tripoli for dialyse, sier Sohila Mohamed, og viser opp fram sin legeattest. Osama (7) sitter i baksetet med et munnbind over ansiktet. Om en time kan han regne med å få behandling takket være bensinpumpene i Zawiya.

Kamp om oljekontraktene

Zawiya,
Det kan bli kamp om oljekontraktene når Gaddafis regime faller.
Representanter for opprørerne har antydet at selskaper fra land som har støttet kampen mot Gaddafi, vil kunne bli tilgodesett. Selskaper fra Russland og Kina, som har vært kritiske til den internasjonale militæraksjonen, kan miste innpass. Det italienske selskapet Eni var den største utenlandske operatøren i Libya før krigen. Men den italienske regjeringen hadde knyttet nære bånd til Gaddafi-regimet og var sene med å gi støtte til opprørerne. Den kan straffe seg når forhandlinger om oljekontrakter starter.
Ahmed Jehani, som leder opprørernes gjenoppbyggingsteam, sier alle kontraktene som er inngått i oljesektoren, er ukrenkelige.
– Det er ikke tale om å oppheve noen kontrakter, sier han til nyhetsbyrået Reuters.
Norske Statoil deltok i leting og produksjon i Mabruk-feltet og i Murzuq-bassenget, men måtte stanse arbeidet på grunn av uroen.

FAKTABOKS
* Libya er medlem av OPEC og var ved nyttår verdens 17. største oljeeksportør.
* Libyas kjente oljeforekomster ble i 2010 beregnet til 47 milliarder fat. Produksjonen var i 2009 på 1,8 millioner fat om dagen.
* Libyas gassreserver ble beregnet til 1,5 billioner kubikkmeter. Produksjonen var i 2008 15,9 milliarder kubikkmeter.
* Oljen og gass sto i 2007 for 95 prosent av landets eksportinntekter og mer enn halve landets bruttonasjonalprodukt.
* Borgerkrigen i landet har ført til at oljeproduksjonen er redusert til rundt 50.00 fat om dagen, mens eksporten helt har stoppet opp.
* Det nasjonale oljeselskapet NOC har stått for halvparten av landets oljeproduksjon.
(Kilde: CIA Factbook, Reuters)

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s