Et Skrik etter kraft-konsesjoner

Fra DN 200911

Statkraft håper Edvard Munch skal åpne dørene for konsesjoner på fransk vannkraft. Europas største produsent av fornybar energi er Norges eneste sponsor på høstens store Munch-utstilling i Paris.
Les saken fra DN her:

– Vi gjør dette for å vise Frankrike at vi bidrar til det franske samfunnet og at vi samtidig ønsker å være en del av det franske samfunnet når det gjelder forretningsvirksomhet, sier styreleder i Statkraft, Svein Aaser.
Statkraft er eneste norske sponsor på kunstutstillingen som i dag åpner dørene på Centre de Pompidou i Paris – verdens nest største museum for moderne kunst. Statkraft sponser utstillingen med 100.000 euro.
– Vi håper dette blir en god investering. Samtidig er det hyggelig å hjelpe kunsten ut, sier Aaser der han går mellom 140 Munch-malerier, fotografier og filmer under før-visningen av høstens store kulturbegivenhet i Paris.

Ingen rollekonflikt

I lang tid har Statkraft forberedt seg på å komme inn på det franske energimarkedet. Frankrike og Norge er Europas to største produsenter av vannkraft. Det norske selskapet har akkurat åpnet et kontor i Lyon.
– Vi må være så ærlig å si at denne sponsingen er en del av en langsiktig plan for få konsesjoner her i Frankrike. Budrunden starter i løpet av 18 måneder, sier Svein Aaser.
Den tidligere banktoppen er også styreleder for Nasjonalmuseet. Men han ser ingen rollekonflikt ved å være sponsor samtidig som Nasjonalmuseet har lånt ut tre bilder til utstillingen i Paris som varer frem til januar 2012.
-Jeg har ikke noe med det kunstneriske å gjøre. Jeg visste ikke en gang hvilke bilder som var utlånt før jeg så dem her i Paris, sier Svein Aaser.

Støtte fra Dronningen

Sammenhengen mellom forretnings- og kunstnerisk satsing er også viktig for dronning Sonja, som søndag kveld fikk sett utstillingen under en lukket visning.
– Dette er veldig viktig for Norge. Vi har en enestående posisjon å gå ut fra, når det gjelder business og andre ting. Jeg mener vi må bygge ut vårt kulturelle samkvem, men også når det gjelder det forretningsmessige. Denne utstillingen er fantastisk godt utgangspunkt, sier dronningen til Dagens Næringsliv.

Men Statkrafts sponsing blir bare småpenger for en av de dyreste utstillingene Pompidou-senteret har hatt på lenge. Styrelederen for Pompidou, Alain Sevan vil ikke snakke om hvor mye denne utstillingen koster.
-Vi snakker aldri om penger, sier han irritert når DN spør om budsjettet. Andre museums-kilder DN har snakket med mener det selve organiseringen av utstillingen må koste mellom 2 og 3 millioner euro. Utstillingen må ha minimum 3000 besøkende hver dag for at et skal gå rundt. Men DN får bekreftet at museet regner med et mye større besøkstall.

Milliard-garanti fra Norge

Munch-museet som har lånt ut 130 bilder ønsker heller ikke gå i detaljer om hvor mye Pompidou har betalt for å låne verkene. Men direktøren ved Munch-museet Stein Olav Henrichsen bekrefter at de har fått mye tilbake når det gjelder innramming og konservering av bildene.
– Vår viktigste gevinst er at vi etter dette kan bytte til oss nye utstillinger fra disse samarbeidspartnerne når det nye Munch-museet står klart. Det er Pompidou som har tatt initiativet til dette. Utstillingen skal videre til Schirn Kunsthalle i Frankfurt og Tate Modern i London og så deretter i Oslo. Så det er fire museum som deler på kostnadene. » sier Stein Olav Henrichsen.
Vår viktigste gevinst er at vikan bytte til oss nye utsllinger fra disse samarbeidspartnerne når det nye Munch usset står klart.
Utstillingen i Paris hadde ikke vært mulig uten en norsk statsgaranti. Regjeringen har inngått en avtale om forsikringsansvar for Munch-utstillingen på nærmere 3 milliarder norske kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport og lagring i visningsperioden i Paris. I tillegg bruker den norske ambassaden i Paris 200.000 norske kroner på lanseringen, blant annet på pressereiser for franske journalister som har gått i Munchs fotspor i Norge. Det har ført til en enorm oppmerksomhet for utstillingen i Paris. Alle de viktige kunst- og kulturmagasinene gir denne uken ut egne bilag om Munch, i tillegg til store artikler i alle de største avisene.

Et moderne blikk
Utstillingen på Centre Pompidou har en unik sammensetning av rundt 70 av kunstnerens største arbeider fra 1900-tallet, inkludert selvportretter, filmer og trykk. Utstillingen har fått navnet ”Det moderne øye”.
Dronning Sonja mener utstillingen viser at Munch er mer moderne enn vi var klar over.
– Han var tidlig ute. Helt opplagt. Han måtte kjempe for dette. Det er ikke lett å være først ute. Han har jo også tatt opp film. Jeg har ikke visst at han laget disse filmene og at han brukt disse som en del av sine bilder ved å teste ut ulike vinkler, som en slags skisseblokk, sier dronning Sonja og viser DN det som overrasker henne mest på utstillingen.
-Se på disse bildene, sier hun og peker på en samling av bilder som kalles ”kunstneren og hans syke øye”. Det er skisser av optiske illusjoner. I mai 1930 sprang et blodkar i Munchs høyre øye og forårsaket sterk nedsettelse av synet. Da situasjonen bedret seg i august samme år skal Munch ha tegnet sykdommens utvikling i en rekke særpregede tegninger.
– Jeg er helt fascinert av dette, dette er bilder jeg aldri har sett før. Munch ser med en flekk i øye. Og her ser vi hva han ser. Han ble heldigvis helbredet da, sier dronningen, som selv ikke har en eneste Munch i sin private kunstsamling.
– Alt for dyrt, sier dronning Sonja.

Det moderne øye
*Vandreutstillingen Det moderne øye vises på Centre Pompidou fram til 9. Januar 2012
*Utstillingen viser 140 av Munchs verker fra 1900-tallet. De fleste av bildene er utlånt fra Munch-museet, men også fra Nasjonalmuseet, Bergen Kunstmuseum og private eiere.
* Blant verkene er Munch mest kjent: Vampyr, Pikene på broen, Det syke barn, Pubertet og Kyss. Munchs besettelse for ett og samme motiv presenteres også, blant ved å vise samtlige varianter av Gråtende akt. Det vises også ulike visuelle og narrative sider ved Munchs malerier, inspirert av eksperimentelt teater, stumfilm og moderne bildereportasjer
*Centre Pompidou har initiativet til utstillingen, men den skal også vises Schirn Kunsthalle i Frankfurt (9. februar – 13. mai 2012) og på Tate Modern i London (28. Juni -l 14 oktober 2012)
i London, før den vises på Munch-museet.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s