Kontroversiell el-bil inntar boulevarden

Fra DN 021211Mandag innvier Paris et unikt nettverk av elektriske låne-biler til parisere og turister. Debatten om framtidens transport går på høygir. Les saken fra DN her:

– Dette er perfekt for meg. Jeg vil bruke el-bilene når det regner eller når det blir for mange buss-bytter for å komme dit jeg skal. Metroen orker jeg ikke lenger ta. For mye folk, sier entreprenøren Emilie Badin. Hun låser fast sin sykkel foran en liten rad av grå og runde el-biler. Så kikker hun inn i frontruten.
Innmaten på bilen er spartansk. En stor, blå knapp under en skjerm setter føreren i videokonferanse via Skype med en rådgiver som også kan reservere en parkeringsplass ved endestasjonen.

Fra sykkel til bil

I Paris går bilene under navnet Autolib. Ordet er en variant av Vélib – et ambisiøst system av lånesykler som Paris innførte sommeren 2007, med 20.000 robuste sykler spredt på 1200 stasjoner i Paris. Det skapte en mindre revolusjon for pariserne. Og det endret bybildet totalt. De første månedene så man et imponerende antall parisere som – etter den vinglete syklingen å dømme – åpenbart ikke hadde sittet på en sykkel på mange år. Nå har sykling blitt en del av hverdagen for store deler av befolkningen i Paris.
– Dette handler ikke om å sette sykler opp mot biler. Vi tror at jo flere som gis ulike muligheter til å oppgi privatbilen, jo mer miljøvennlig blir Paris, sier Emmanuelle Lagadec til Dagens Næringsliv. Hun er ansvarlig for bærekraftig utvikling i Paris by.

Utstillingsvindu

Målet er at 80.000 abonnenter allerede til sommeren skal dele på 1740 el-biler fordelt på 5000 parkeringsplasser med el-uttak. Neste år utvides antall biler til 3000. Også 45 kommuner i fylket rundt Paris, L´ile-de- France er med på prosjektet. Hele systemet er finansiert av industrikonsernet til Vincent Bolloré.
Selskapet regner Paris skal bli et gigantisk utstillingsvindu for dere spesielle teknikk med ”tørre” bilbatterier, som gruppen vil selge over hele verden. Det er på det voksende batterimarkedet som konsernet nå håper å tjene store penger på.
– I 30 år har vår industrigruppe vært verdensledende når det gjelder å produsere komponenter til lagre energi. Fra dette utgangpunktet har vi klart på utvikle et solid batteri – LMP-batteriet, skriver Vincent Bolloré I en pressemelding. Hen hevder det miljøvennlige Lithium Metal Polymer-batteriet har en levetid på 200.000 kilometer.
– Autolib er en måte forandre byen på, med 100 prosent elektriske biler som verken gir CO2-utslipp eller lager støy, sier industrilederen.

Heftig debatt

Debatten mellom entusiaster og skeptikere har gått høyt de siste ukene.
– Bilene er ikke direkte vakre. De ser ut som små panservogner. Men det er kanskje hva som kreves for at de skal overleve. Folk komme nok ikke til å være omtenksomme med biler som ikke er deres egne, tror pariseren Tatiana Karmanova. Hun tenker å beholde sin egen privatbil, selv om hun ikke utelukker å bruke låne-bile av og til.
– Om bare teknikken fungerer, så er dette et ideelt system. Det er kul, liten bil og så inngår det en ledig parkeringsplass i lånet, sier Ronald Rodriguez som fikk lov til å prøvesitte en av bilene. Men ikke kjøre bilen som går under navnet BlueCar. Det skjer først mandag.

Rasende taxi-sjåfører

Men bilene er ikke gratis. Prisen er på samme nivå som en taxi-reise innenfor byportene, avhengig av hvor lenge man benytter seg av bilen. Mange drosjesjåfører er derfor bekymret for konkurransen.
– En reise til flyplassen Charles de Gaulle kommer til å kose sju euro (56 kroner) mot 40 euro med taxi (320 kroner). Hvordan skal vi kunne konkurrere med mot det?, sier Diaby til avisen Libération – en av mange drosjesjåfører som nylig demonstrerte foran Rådhuset i Paris. Selv flytoget vil være dyrere enn å bruke en Autolib.
350 utvalgte har i lengre tid fått testet el-bilene. En av dem er byens viseborgermester med ansvar for transport.

1000 ambassadører

– Det vil kreve en del pedagogisk opplæring før folk forstår hvordan dette fungere, sier Annick Lepetit til avisen le Parisien. Bolloré –gruppen har derfor ansatt 1000 flerspråklige agenter ved stasjonene som har fått den pompøse tittelen ”ambassadører”. Sosialistpolitikeren er kritisk til at bilen GPS ikke er presis nok. Men har tro på at batteriet vil hode ut i lange bilkøer.
– Etter to timer i kø, var det fremdeles 75 prosent av batteriet igjen, sier Annick Lepetit.
Motstandere av prosjektet klager over at det nå blir ennå færre parkeringsplasser for vanlige bilister i Paris. Det bekymrer ikke Hervé Segalen vid Autolib-parkeringen ved Montparnasse:
– Jeg har allerede bestilt et helårsabonnement. Min kone og jeg har i dag to biler. Fungerer dette, vil vi selge den ene, sier han. Akkurat som politikerne vil oppnå.

FAKTA
Dette behøver du:

*Førerkort (vanlig norsk går bra)
*ID eller pass
*Kredittkort i samme navn som førerkortet (Visa, Mastercard eller American Express)
*Alt skannes under en videokonferanse ved parkeringsautomaten.
*Leietiden begynner og slutter når man kobler inn og ut el-kontakten.

Priser for engangsbruker (24 timer)
*10 € (80 kr) i fast avgift + 7 euro (49 kr) for den første halvtimen, 6 euro for den andre halvtimer og 8 euro per påfølgende halvtime.
*Årsabonnement koster 12 euro pr måned
*Ukeabonnement koster 15 euro
*Mer: Paris.fr og http://www.autolib.eu

Argumenter for og mot:
Pluss:

*Renere og roligere by.
*Færre vanlige biler (en Autolib avlaster åtte personbiler, tror kommunen)
*Billigere enn å eie bil de for de fleste
*Ingen kostand for skattebetalerne
*Politikerne planlegger smaler veier og bredere fortau og bilbruken går ned

Minus:
*Vanskelige å finne parkering for vanlige bileiere
*Finner ikke Autolib-sjåføren en ledig plass, så koster det kjøre rundt og lete
*Illojal konkurranse, mener drosjesjåfører
*Trafikkfare med lydløse biler i full fart
*Den lite tiltalende designen på bilene og stasjonene forurenser bybildet

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s